Vyučující
|
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Čeština a němčina jako jazyky úřední a jazyky ve školství: - za osvícenství - za tzv. národního obrození - při budování občanské společnosti - v období nacionalismu - za první republiky - za protektorátu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Dějiny česko-německých vztahů je možné charakterizovat z pohledu komunikačních kódů (češtiny a němčiny) a jejich vztahů. Seminář se zaměří na interpretaci hlavních mezníků češtiny a němčiny jako jazyka vyučovaného, vyučovacího a úředního od roku 1740 do roku 1945.
Studenti pochopí význam jazyka pro společnost. Studenti budou schopni vnímat historii česko-německých vztahů prostřednictvím vztahů češtiny a němčiny. Studenti získají nový pohled na tzv. sudetoněmeckou otázku
|
Předpoklady
|
- orientace v českých dějinách 18.-20. století - zájem o tzv. sudetskou otázku - schopnost interpretace historických textů - znalost němčiny alespoň na úrovni B2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Anamnestická metoda
Aktivní účast v seminářích, interpretace historických textů, aktivní účast na diskusi o tzv. sudetoněmecké otázce.
|
Doporučená literatura
|
|