Předmět: PVK Pohádky bratří Grimmů: Interpretační přístupy

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu PVK Pohádky bratří Grimmů: Interpretační přístupy
Kód předmětu KGER/0913
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
  • Jičínská Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: bratři Grimmové a sbírání lidových pohádek 2. Pohádka vs. mýtus; mytologické motivy 3. Historie pohádek a jejich společenské funkce: Rotkäppchen, Rumpelstilzchen 4. Pohádky a utváření identity: Hänsel und Gretel 5. Násilí a jeho zobrazení v pohádkách: Rotkäppchen, Vom Wacholderbaum 6. Národní a dobové varianty Rotkäppchen 7. Typy a archetypy mužství: Der Eisenhans 8. Typy a archetypy ženství: Dornröschen 9. Zlé macechy: Schneewittchen 10. Čarodějnice, zasvěcovatelky: národní varianty 11. Psychologické interpretace: tabu (Das Mädchen ohne Hände, Prinzessin Mäusehaut) 12. Symbolika a intertextualita: Rapunzel, Aschenputtel (Perraultova verze), Rotkäppchen (Perraultova verze) 13. Problematika genderu: Aschenputtel, Blaubart

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Tento kurz zprostředkovává znalosti potřebné k analýze vybraných pohádek bratří Grimmů a jejich látkových, případně národních variant. Při jejich analýze budeme sledovat dobový kontext jejich vzniku s ohledem na otázku originality, společenskou funkci vyprávění pohádek a možné interpretační přístupy. Předpokladem je základní znalost literární terminologie a její aktivní aplikace na daný text.
Studující " umí přečíst text v německém jazyce a správně ho zasadit do historického a kulturního kontextu " je schopen/schopna vnímat text jako literární umělecké dílo a uplatnit na něj tato kritéria: originalita, intertextualita, narativní vzorce " je schopen/schopna aplikovat různé interpretační přístupy k textu a vyhodnotit jejich přínos
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test

Udělení zápočtu za " aktivní účast na semináři (min. 75% docházky) " ústní referát " písemnou seminární práci v rozsahu 3-5 stran
Doporučená literatura
  • Bettelmann, B. Kinder brauchen Märchen. München, 1993.
  • Lüthi, M. Märchen. Stuttgart, 2004.
  • Ritz, H. Die Geschichte vom Rotkäppchen. Ursprünge, Analysen, Parodien eines Märchens. Kassel, 2013.
  • Tatar, M. Von Blaubärten und Rotkäppchen. Grimms grimmige Märchen. Salzburg/Wien, 1995.
  • Uther, H.-J. Handbuch zu den "Kinder- und Hausmärchen" der Brüder Grimm. Entstehung - Wrikung - Interpretation.. Berlin/Boston, 2013.
  • Zippes, J. (Hg.). Rotkäpchens Lust und Leid. Biographie eines europäischen Märchens. München, 1982.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr