Vyučující
|
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Morfém, morf. Flexe. Slovní druhy. 2. Sloveso, slovesné kategorie. 3. Préteritum, perfektum, plusquamperfektum. 4. Pomocná slovesa haben a sein v perfektu - pravidla pro jejich užití. 5. Pasivum. 6. Modální slovesa. Objektivní a subjektivní modalita. 7. Konjunktiv - irealita, potencialita, nepřímá řeč. 8. Substantivum a jeho kategorie. 9. Použití členů. 10. Adjektiva - deklinace, komparace. 11. Adverbia. 12. Prepozice. 13. Opakování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je utřídění poznatků a systematické procvičování stěžejních a obzvláště obtížných jevů, probraných v rámci kurzů Morfologie I a Morfologie II. Proseminář tím přispěje též ke zlepšení jazykové kompetence studentů.
Lepší orientace v morfologickém systému němčiny, utřídění poznatků a procvičení obzvláště obtížných jevů přispěje ke zlepšení jazykové kompetence studentů a usnadní jim orientaci v psaných odborných textech i v mluveném jazyce. Studenti si upevní nejdůležitější terminologii z oblasti morfologie a na základě poznatků o morfologickém systému němčiny budou schopni vysvětlovat gramatické jevy.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Aktivní účast na semináři, domácí příprava, úspěšné absolvování závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Dreyer, H. - Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2002.
-
Helbig, G. - Buscha, J. Übungsgrammatik Deutsc. Berlin, München, 2002.
-
Křížková, Z. - Nový, J. Grammatische Übungen für Germanisten. Olomouc, 2000.
|