Vyučující
|
-
Bergerová Hana, doc. Dr.
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah své diplomové práce nahrává student před odevzdáním práce do systému STAG.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář je přípravou na státní závěrečnou zkoušku z germanistické lingvistiky a sleduje dva cíle. Prvním je rozvoj schopnosti aplikovat teoretické znalosti získané během studia (včetně jeho bakalářského stupně) v jazykovědných disciplínách (fonetika a fonologie, morfologie, syntax, lexikologie, frazeologie, textová lingvistika a stylistika) v praktické rovině formou komplexní lingvistické analýzy textu. Důraz přitom bude kladen na srovnávání celkového systému i jednotlivých jazykových jevů obou jazyků. Druhý cíl spočívá v systematické přípravě na tematické okruhy státní závěrečné zkoušky. Studující prezentují formou referátu či seminární práce výsledky svého samostudia doporučené sekundární literatury k zadaným tématům, přičemž jsou akcentovány především interlingvální a interkulturní aspekty dané problematiky.
Student je schopen zasvěceně hovořit o vybraném tématu ke státní zkoušce, kriticky analyzovat prostudovanou odbornou literaturu k danému tématu a zaujmout své vlastní stanovisko.
|
Předpoklady
|
Vývoj jazyka Tendence v současném německém jazyce Německo-česká srovnávací syntax Srovnávací lexikologie Frazeologie v česko-německém kontextu Textová lingvistika a stylistika textu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: aktivní účast na semináři, splnění všech zadaných úkolů (ústní referát, písemná seminární práce apod.)
|
Doporučená literatura
|
-
Duden. Die Grammatik. Manheim, 2005.
-
Helbig, G./Buscha, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.. Stuttgart, 2013.
-
Malá, J. Stilistische Analyse: Grundlagen und Methoden. 2009.
-
Römer, Ch./Matzke, B. Lexikologie des Deutschen. Eine Einführung. Tübingen, 2005.
|