Předmět: Odsun a vyhnání v německy psané literatuře z Čech a Moravy

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Odsun a vyhnání v německy psané literatuře z Čech a Moravy
Kód předmětu KGER/0857
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jehličková Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
Přehled témat: 1. Vymezení pojmů migračních forem (útěk, vyhnání, odsun, vysídlení, přesídlení, deportace, evakuace) a pojmů literárněvědné terminologie (literatura exilová, literatura migrační, "Heimatliteratur", "Vertriebenenliteratur", "Vertreibungsliteratur"). 2. Literární tvorba ze sudetoněmeckého Podkrkonoší - Josef Mühlberger. 3. Básnická a prozaická autobiografická tvorba Annelies Schwarz k vyhnání sudetoněmeckého obyvatelstva ze severních a severovýchodních Čech. 4. Obraz severních Čech 20. století v románu Emila Karla Stöhra Vertreibung aus dem Paradies der Kindheit, tvorba Margarete Kubelkové a Otfrieda Preußlera. 5. Poválečné události v Ústí nad Labem reflektované v díle Isolde Heyne (román Gewitterblumen) a Marianne Wintersteiner (novela Elischka). 6. Obraz jižních a jihozápadních Čech z hlediska migračních forem 20. století - tvorba Sidonie Dedina (Als die Tiere starben), Margarete Kraus (Himmel über Pichlern), Heriberta Rücka (Wege und Zeichen) a Gertrud Fussenegger. 7. "Česká trilogie" ("Böhmische Trilogie") Josefa Holuba - literární obraz let 1938-1948 v česko-bavorském příhraničí. 8. Přínos Gudrun Pausewang k česko-německému smíření (analýza trilogie "Rosinkawiese" a románu Auf einem langen Weg). 9. Tvorba moravských spisovatelek Olgy Barényi (Prager Totentanz) a Ericy Pedretti (Engste Heimat). 10. Osudy německých brněnských obyvatel, tzv. Brněnský pochod smrti (Brünner Todesmarsch). Tvorba Petera Härtlinga a Hugo Fritsche. (Hugo Fritsch: Hugo, das Delegationskind/Zůstal jsem sám. Bylo mi 13). 11. Härtlingovo osudové životní a literární téma v tvorbě pro dospělé - analýza románu Große, kleine Schwester (Brno, drahé Brno). 12. Härtlingova tvorba pro děti a mládež s tematikou útěku a vyhnání. 13. Tematika ztráty vlasti, odsunu a vyhnání v severočeském pohraničí v literatuře 21. století očima poválečných generací: Reinhard Jirgl: Die Unvollendeten (2003), Jörg Bernig: Niemandszeit (2002). 14. Literární reflexe osudů sudetoněmeckého obyvatelstva a obrazu českého pohraničí let 1945-1948 v moderní české literatuře (Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch, Zdeněk Šmíd: Cejch, Jan Procházka: Ať žije republika).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář navazuje obsahově na zastřešující kurz "Teorie a metody interkulturního bádání" a na historicky zaměřené kurzy "Dějiny Němců v českých zemích v 19. a v první polovině 20. století" a "Konec česko-německého soužití v severozápadních Čechách". Sudetoněmecké obyvatelstvo představovalo po staletí neoddělitelnou součást v rámci historického, politického i uměleckého vývoje českých zemí. S koncem 2. světové války a poválečným vývojem Evropy došlo však k přetržení kontinuity vzájemného česko-německého jazykového a kulturního transferu. Daný kurz je zaměřen na literární reflexi odsunu a vyhnání sudetoněmeckého obyvatelstva, přičemž jeho pojetí je chápáno interdisciplinárně i regionálně. Na problematiku bude nazíráno z pohledu literárněhistorického i společenskohistorického, důraz bude kladen na specifika česko-saského příhraničí. Stěžejní část kurzu bude věnována analýze a interpretaci děl k dané tematice, přičemž zohledněna bude v rámci interkulturality taktéž soudobá literatura česká.
Těžiště disciplíny spočívá v literárních rozborech a interpretaci, přičemž si studující na základě práce s primární i sekundární literaturou prohlubují znalosti německé literatury v česko-německém interkulturním a interdisciplinárním kontextu, zdokonalují své interpretační a argumentační schopnosti.
Předpoklady
"Teorie a metody interkulturního bádání"
KGER/0938

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

aktivní účast v seminářích na základě četby děl primární literatury, ústní referát, popř. písemná seminární práce
Doporučená literatura
  • Dornemann, A. Flucht und Vertreibung aus den ehemaligen deutschen Ostgebieten in Prosaliteratur und. Stuttgart, 2005.
  • Feuchert, S. (Hg.). Flucht und Vertreibung in der deutschen Literatur. Frankfurt am Main, 2001.
  • Helbig, L. F. Der ungeheure Verlust. Flucht und Vertreibung in der deutschsprachigen Belletristik. Wiesbaden, 1996.
  • Kroll, F.-L. Flucht und Vertreibung in der Literatur nach 1945. Berlin, 1997.
  • Mehnert, E. (Hg.). Landschaften der Erinnerung. Flucht und Vertreibung aus deutscher, polnischer und. Frankfurt am Main, 2001.
  • Schneiß, W. Flucht, Vertreibung und verlorene Heimat im früheren Ostdeutschland. Beispiele. Frankfurt am Main, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie v česko-německém interkulturním kontextu (A12) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní