Vyučující
|
-
Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Valdrová Jana, Dr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy /Pohlaví versus gender, genderová identita,genderová smlouva/ 2. Genderové normy, stereotypy a jejich důsledky, diverzita, rovnost šancí žen a mužů, genderová studia) 3. Gender ve výchově a výuce (Vliv školského prostředí, koncepce předmětů, komunikace vyučujících se žáky/němi. 4. Prezentace žen a mužů ve školních učebnicích a její vliv na myšlení) 5. Jazyk a řeč (Mechanismy v jazyce a řeči na příkladu německého jazyka, které podporují společenské nerovnosti) 6. Význam genderově vyváženého způsobu vyjadřování ve firemní praxi: překlady, tlumočení, korespondence, komunikace s cizinci. Non-sexist language ) 7. Gender v umění - analýza ženské a mužské role v učebnicích, filmech, reklamě, časopisech) 8. Gender v literatuře - analýza ženské a mužské role v literárních textech 9. Média a reklama (Manipulace prostřednictvím genderových stereotypů v médiích a reklamě, diskriminace žen a mužů vlivem stereotypů) 10. Vliv stereotypů na diskriminaci v povolání a rodinném životě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s kategorií genderu a jejím vlivem na klíčové oblasti života: od dělby práce mezi mužem a ženou až po uspořádání společnosti a jejích institucí včetně trhu práce. Významnou úlohu hraje jazyk jako sociální jednání. Klademe si otázky, jaké jsou naše šance uplatnit se v genderově strukturované společnosti, a vyrovnáváme se s generovými stereotypy, které omezují naše životní volby.
Studující poznají význam genderu jako strukturujícího sociálního principu, uvědomí si jeho vliv ve svém životě a životě společnosti a osvojí si schopnost se s ním kriticky vyrovnávat. Seznámí se s principy genderově vyváženého vyjadřování a budou je umět uplatnit.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na semináři , aktivní zapojení do výuky, splnění všech zadaných úloh.
|
Doporučená literatura
|
-
Kolek, V., a J. Valdrová. Czech gender linguistics: Topics, attitudes, perspectives. 2020.
|