Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět uvádí do filozofického pojetí obrazu, představy, imaginace. Na vybraných příkladech z dějin filozofie ukazuje klíčové místo představivosti v etických a estetických aspektech lidského myšlení a v politické motivaci lidského jednání. Rozpis výuky: 1. Úvod do filosofie imaginace 2. ONTOLOGIE OBRAZU: ZDÁNÍ A SIMULAKRUM 3. POLITICKÝ POTENCIÁL FANTAZIE: POETIKA A RÉTORIKA OBRAZU 4. (NE)VĚŘIT V OBRAZ: MODLA, IKONA, IKONOKLASMUS 5. VĚDECKÁ IMAGINACE: PERSPEKTIVA A SCHEMATISMUS 6. VZNEŠENÉ A HRANICE LIDSKÉ PŘEDSTAVIVOSTI 7. ETICKÝ POTENCIÁL FANTAZIE: VULE, VCÍTĚNÍ, VÍRA 8. VITALISTICKÉ VNÍMANÍ A VZPOMÍNÁNÍ V OBRAZECH 9. FENOMENOLOGIE TĚLESNOSTI A TECHNIKA ZOBRAZENÍ 10. TOUHA A SYMPTOM V PSYCHOANALÝZE 11. "OKO DĚJIN": DOKUMENTÁRNÍ IMAGINÁRNO A VIZUÁLNO 12. ŽÁNRY, STYLY A REŽIMY SDÍLENÍ VNÍMATELNÉHO 13. Závěrečná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se západní filozofickou tradicí úvah o lidské imaginaci. Cyklus přednášek uvede klíčové příspěvky vybraných filosofů v historických a kulturních souvislostech a vysvětlí jejich práci s pojmy obraznost/představivost/fantazie, obraz/představa, zdání, nápodoba, zobrazení/reprezentace, nepředstavitelné, nezobrazitelné, vizualita. Jeho záměrem je uvést do četby stěžejních filosofických příspěvků k této problematice, a to zejména z hlediska jejich komparace a možné aplikace. Záměrem četby vybraných textů bude navrhnout oblasti jejich možného uplatnění na příkladech z historické i současné praxe sdílení představ.
Studenti získají znalost historického vývoje západní filosofické tradice úvah o obrazu, obraznosti a zobrazení. Tato znalost jim umožní zvážit míru využitelnosti starších i novějších přístupů k současným problémům estetického, etického a politického zacházení se sdílením vnímatelného.
|
Předpoklady
|
1. absolvování tohoto kurzu není podmíněno absolvováním jiného kurzu 2. znalost anglického jazyka
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti se pravidelně zúčastňují přednášek. Tolerují se dvě absence. K závěrečnému hodnocení si student prostuduje literaturu přiloženou na stránce předmětu v Moodlu. Závěrečné hodnocení proběhne formou kolokvia ve vypsaných termínech ve zkouškovém období. Ke kolokviu si student připraví referát o rozsahu 3 normostrany, který odevzdá vyučující v den kolokvia. Obsahem referátu bude podrobné résumé četby jednoho ze studijních textů v Moodlu (s využitím přesného bibliografického odkazování - citací a parafrází). Předmětem kolokvia bude komparace prostudovaných textů a filosofických koncepcí.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. Člověk a příroda. .
-
Bergson, H. Hmota a paměť. .
-
Deleuze, G. Obraz-pohyb. Film 1. .
-
Didi-Huberman, G. Images Inspite of All. .
-
Lacan, J. Imaginárno a symbolično. .
-
Merleau-Ponty, M. Oko a duch. .
|