Vyučující
|
-
Řebíková Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní myšlenky - umění, kultura, umělci, diváci 2. Umění jako projev kultury 3. "Umění jako kulturní jev" (Bohdan Dziemidok) 4. Současná kultura jako vizuální kultura - 2 bloky 5. Teorie studia vizuální kultury 6. Současná kultura 7. Metoda postprodukce (Nicolas Bourriaud) - 2 bloky 8. Umění vysoké a nízké 9. "Vysoké versus populární umění" (Pavel Zahrádka) 10. Současné umění, současní autoři 11. Současné české umění a autoři
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s podobou současné kultury, jež bývá označována jako kultura vizuální a s podobou současného umění, jež z této kultury vyrůstá. Kurz studenty seznámí se základní terminologií a myšlenkami teoretiků současné kultury, vysvětlí, proč je současná kultura označována za kulturu vizuální a popíše příčiny vzniku této kultury a důsledky, jež má na současné umění. Umění bude představeno jako kulturní jev a budou vysvětleny jeho vazby na kulturní podloží. Kurz se zaměří na nejvýznamnější metodu umělecké práce posledních desetiletí, metodu postprodukce a náležitě ji pomocí četných příkladů popíše a vysvětlí. Zaměří se také na problematiku nízkého a vysokého umění a ukáže že tyto kategorie v současnosti ztratily na významu a pokusí se obhájit současnou vizuální kulturu i umění postprodukce jako legitimní kulturní a umělecké projevy.
Student získá přehled v základních uměleckých a estetických teoriích. Osvojí si pojmovou výbavu potřebnou k rozumění současné kultury a umění. Zvládne samostatně argumentovat. Osvojí si schopnost rozumět textům a samostatně v rámci teorie umění a kultury argumentovat a uvažovat.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Test
|
Doporučená literatura
|
-
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Liessemann, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha, 2009.
-
Mirzoeff, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.
-
Sturken, M., Cartwright, L. Studia vizuální kultury. Portál, Praha, 2009.
-
Thompson, D. Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dolarů. Kniha Zlín, 2010.
-
Zahrádka, P. Vysoké versus populární umění. Periplum, 2009.
|