Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod. Co je to kritické myšlení. Typy kritické analýzy 2) Analýza textu: argument a definice 3) Analýza textu: koherence 4) Kritické čtení 5) Kritické čtení 6) Analýza komunikativního jednání 7) Analýza komunikativního jednání 8) Analýza filmu a videa 9) Analýza filmu a videa 10) Kontextuální analýza 11) Kontextuální analýza 12) Závěrečná diskuze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kritické myšlení se vyučuje na anglicky mluvících univerzitách po celém světě. Jedná se o kombinaci aplikované logiy, stylistiky, rétoriky a filosofického tázání. V tomto kurzu se proto budeme věnovat rozvíjení teoretické distance a analytických schopností v různých oblastech lidské komunikace a jednání. Cílem kurzu je kultivace racionálních postupů v komunikaci a různých typů analytického přístupu.
Schopnost používat různé typy kritické analýzy a analyzovat různé typy obsahů od psaného slova až umělecká díla.
|
Předpoklady
|
Znalost základů logiky, porozumění filosofickému přístupu, angličtina.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Aktivní účast v hodině Splnění zadných úkolů
|
Doporučená literatura
|
-
Haber, J. Critical Thinking.. Cambridge, 2020.
-
KAHNEMAN, D. Myšlení rychlé a pomalé.. Brno, 2012.
-
Picha, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno., 2014.
-
Popper, K.R. Otevřená společnost a její nepřátelé. Praha, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Schopenhauer, A. Umění dostat v každé debatě za pravdu: eristrická dialektika. Praha, 2019.
-
Swatridge, C. The Oxford Guide to Effective Argument and Critical Thinking. Oxford, 2014.
|