Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do přemětu - Kdy se téma stává kontroverzním? 2. Jaká témata v současné společnosti lze označit jako kontroverzní? 3. Kontroverzní téma jako problém - Identifikace problému, koncept jeho řešení, práce s informacemi. 4. Jaké metody a formy práce jsou účinné při řešení kontroverzních témat? 5. Modelové situace - Migrace v současném světě. 6. Případové studie I - Je zde nějaký problém? Globální témata. 7. Případové studie II - Morální dilemata a kontroverzní témata. 8. Diskuze - Druhy diskuze a možnosti argumentace. 9. Metodiy kritického myšlení a kontroverzní témata - Analýza faktů a vyvozování závěrů. 10. Metody kritického myšlení a kontroverzní témata - Volby a rozhodování. 11. Modelové situace - využití metod kritického myšlení u studenty aktuálně zvoleného kontroverzního tématu. 12.-14. Prezentace studentských projektů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je založen především na rozboru pojmu "kontroverzní témata", na interaktivním přístupu k tématům jednotlivých lekcí. Umožní studentům prostřednictvím modelových situací pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje. Představuje pro studenty příležitost rozvíjet svůj kritický přístup k aktuálním problémům, (jejich identifikaci, analýzu, rozbor jejich stávajících řešení), schopnost pracovat s adekvátními informačními zdroji (rešerše informačních zdrojů, jejich využití při písemné analýze i ústní prezentaci). V rámci předmětu se studenti seznámí s různými formami diskuze, debaty, se způsoby řešení problémů.
- Schopnost identifikace a analýzy kontroverzních společenských a politických témat. - Schopnost kritického posouzení jejich řešení. - Dovednost navrhnout vlastní řešení.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Písemná analýza vybraného kontroverzního tématu, rešerše oborné literatury a dalších informačních zdrojů. Ústní a powerpointová prezentace vybraného kontroverzního tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
Giddens, A. Sociologie.
-
Hess, D. Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion.
-
Heywood, A. Politologie.
-
Huntington, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu.
-
Jirásková, V. Multikulturní výchova. Předsudky a stereotypy.
-
Kennedy, P. Svět v 21. století.
-
Sartori, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. esej o multietnické společnosti.
|