Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Skutečnost výchovy a filozofie výchovy - výchovné antinomie a vychovatelova dilemata. 2. Výchova, nebo vzdělávání - soudobé výzvy. 3. "Učit se poznávat", "učit se jednat", "učite se žít společně s ostatními", "učit se být" nároky společnosti a reálná situace člověka. 4. Kultivování humanity nebo formování člověka - proměna vzděláním a výchovou. 5. Možnoti a omyly vzdělávání při rozvoji kritického myšlení. 6. Kritické čtení a psaní I. 7. Kritické čtení a psaní II. 8. Diskuze jako nástroj pro rozvoj kritického myšlení a řešení problémů. 9. Prezentace studentů, diskuze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je přivést studenty k porozumění problematiky vztahu výchovy a vzdělávání v současné společnosti, k porozumění významu společenskovědního vzdělání, některých výchovných dilemat a antinomií. Studenti se pokusí vybraná témata společenskovědního a občanského vzdělávání promýšlet nejenom s využitím jejich kognitivního potenciálu, ale především s využitím jejich axiologické dimenze a s důrazem na rozvoj kritického myšlení jako nezbytného intelektuálního nástroje pro aktivní vztah jedince k jeho osobní, společenské i politické situaci.
- Znalosti výchovných dilemat a antinomií současné výchovy a vzdělávání - Znalosti axiologické dimenze témat společenskovědního a občanského vzdělávání - Schopnost promýšlet kognitivní a axiologický potenciál výchovných a vzdělávacích témat v rámci společenskovědního a občanského vzdělávání - Schopnost kritického promýšlení témat současné výchovy a vzdělávání
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Minimálně 80% účast na výuce. Aktivní zapojení do diskuzí. Výběr jednoho z otevíraných témat, přečíst základní titul k němu, rešerše dalších odborných textů, vedení 45 minutové hodiny k vybranému tématu (krátká přednáška, nastolení otázek spojených s tématem a vedení řízeného rozhovoru nebo diskuze). Prezentace tématu dle stanovených požadavků v domluveném termínu výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha, 1995.
-
Brezinka, W. Filozofické základy výchovy. Praha, 1996.
-
Butterworth, J., Thwaites, G. Thinking skills. Critial thinking and problem solving. Cambridge, 2013.
-
Giddens, A. Důsledky modernity. Praha, 2010.
-
Liessmann, K. P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha, 2015.
-
Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti. omyly společnosti vědění. Praha, 2008.
-
Liessmann, K. P. Vzdělání jako provokace. Praha, 2018.
-
Lipman, M. Thinking in education. Cambridge, 2003.
-
Nussbaum, M. C. Cultivating Humanity. Cambridge, 2003.
-
Pelcová, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
Zakaria, F. Obrana liberálního vzdělání. Praha, 2017.
|