Vyučující
|
-
Šmíd Jan, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní informace ke kurzu (obsah, základní témata, literatura, požadavky k atestu). 2. Metodologický úvod (A): Úskalí definice: Co je to národ (v anglosaském a středoevropském pojetí)? Co jej odlišuje od kmene etnika a rasy? Kdy národy vznikají? Jaký je rozdíl mezi národem a nacionalismem? 3. Metodologický úvod (B): Fáze nacionalizace (periodizace cesty k modernímu národu) a typologie. Vztah národa a státu. 4. Metodologický úvod (C): Zdroje a složky procesu nacionalizace. 5. Nacionalizace a modernita. 6. Historická reflexe procesu nacionalizace (A): Národní státy a národnostní menšiny. Extrémní formy nacionalismu. 7. Historická reflexe procesu nacionalizace (B): Rasismus. 8. Překonávání nacionalismu (A): Sjednocování národů (Masaryk, Coudenhove-Kalergi). 9. Překonávání nacionalismu (B): Evropa na ruinách národních států (Ortega y Gasset, Patočka). 10. Překonování nacionalismu (C): Pilíře evropské jednoty v mnohosti (Reale). 11. Post-nacionální Evropa (A): Absence občanské společnostia krize vládnutí (Müller, Ferrara). 12. Post-nacionální Evropa (B): Nový nacionalismus. 13. Diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je postihnutí historického procesu nacionalizace v evropském kontextu s ohledem na kritickou reflexi změn, které tento proces s sebou přinesl. Součástí výkladu bude analýza různých přístupů ke studiu problému národa a národní identity. Ve druhé části semestru bude pozornost věnována především současné situaci, v níž se Evropa jako post-nacionální prostor nachází. Jakou identitu svým občanům integrující se Evropa nabízí a s jakým historickým dědictvím čelí novým výzvám.
Student získat představu o příčinách, povaze a důsledcích procesu nacionalizace Evropy, dále o způsobu odvozování legitimity moderního národního státu, o jeho funkcíh, struktuře a elitách, a v neposlední řadě i o krizi moderního národního státu a pokusech o její překonání. Student získá znalost o konceptech ideje Evropy a evropské občanské společnosti.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
1) pravidelná docházka (min. 50 %) 2) referát 3) ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Gellner, Ernst. Nacionalismus. Brno, 2003.
-
Hroch, Miroslav (ed.). Pohledy na národ a nacionalismus (Čítanka textů). Praha, 2003.
-
Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů.. Praha, 2009.
-
Scruton, Roger. O potřebnosti národů. Brno, 2011.
|