Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická reflexe souvislé pedagogické praxe. 2. Kontroverze ve výuce společenskovědních témat. 3. - 4. Didaktické znalosti vzdělávacího obsahu OV a OSZ 5. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat). 6. Práce s chybou. 7. Efektivní metody a formy práce ve výuce občanské výchovy a společenských věd. 8. Role, kompetence a nároky na učitele společenských věd. 9. Diskuse, debata ve výuce společenských věd. 10. Práce s případovými studiemi. 11. Práce s filmem, tvorba výukového videa. 12. Práce s tématy moderní historie ve výuce společenských věd. 13. Úloha a možnosti učebnic ve výuce společenských věd; analýza vybraných stávajících učebnic 14. Návrhy vzdělávacích programů pro jednotlivé společenskovědní disciplíny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je prohloubení znalostí o výuce občanské výchovy a společenských věd a o vybraných metodách a formách práce
- znalosti o výuce kontroverzních občanských a kontroverzních témat - znalosti o vybraných efektivních metodách ve výuce občanských a společenských témat - schopnosti připravit a vést výuku prostřednictvím zkoumaných metod a forem práce.
|
Předpoklady
|
KFHS/P403 - Didaktika společenských věd I
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Studenti v průběhu předmětu vytvářejí portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence; 3. student při ústní zkoušce obhájí didaktickou analýzu a návrh dvou tematických celků ze dvou vybraných společenských věd.
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
-
Badegruber, B. Otevřené učení. Praha, 1999.
-
Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001.
-
CANFIELD, J. - WELLS, M. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha, 1995.
-
Dawson, Ch. Krize západní vzdělanosti. SPN Praha, 1991.
-
Filová,H.,Šimoník,O.,Švec,V. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
-
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Portál Praha, 1997.
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV. Praha, 2014.
-
Kalhous, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc, 1995.
-
kol. autorů. Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
-
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál., 1996.
-
Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998.
-
Pelcová, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 1997.
-
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha, 1994.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
|