Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Arndt Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu - Kdy se téma stává kontroverzním? 2. Střet životních rolí - ukázková hodina OV/ZSV, její rozbor 3. Jaká témata v současné společnosti lze označit jako kontroverzní? 4. Která témata občanské výchovy nebo základů společenských věd je přínosné otevírat jako témata kontroverzní? 5. Uprchlíci a azyl - ukázková hodina OV/ZSV, její rozbor. 6. Jaké metody a formy práce jsou účinné při výuce kontroverzních témat? 7. Kontroverzní témata - diskuze - projektové vyučování. 8. Je zde nějaký problém? - ukázková hodina OV/ZSV, její rozbor. 9. Případové studie, práce s filmem při výuce kontroverzních témat. 10. Ukázková hodina na studenty zvolené kontroverzní téma z OV/ZSV, její rozbor. 11. Proč se kontroverzními tématy zabývat ve výuce občanské výchovy nebo základů společenských věd? 12. -14. Prezentace studentských projektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je založen na reflexi a práci s pojmem "kontroverzní témata". Studující budou mít možnost v bezpečném prostředí analyzovat otázky, na které neexistuje jednoznačná odpověď. Prostřednictvím modelových situací a aktuálních témat budou pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje, pracovat s textem a případovými studiemi. V rámci kurzu se studující seznámí s možnostmi rozvíjení komunikativních, sociálních a personálních nebo také občanských kompetencí. V rovině pedagogické představuje pro studující příležitost rozvíjet své pedagogické dovednosti při práci s těmito tématy v hodinách občanské výchovy (OV) / základů společenských věd (ZSV). V předmětu se dále budou se studujícími probírat různé formy diskuse, debaty, problémové a projektové vyučování.
- schopnosti identifikovat kontroverzní společenská témata - schopnosti analyzovat aktuální politická a společenská témata - dovednosti pracovat s případovými studiemi - schopnosti podílet se na různých veřejných diskusích a debatách nebo je vést - znalosti o problémovém a projektovém vyučování a práci s kontroverzními tématy ve výuce ZSV.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor portfolia studenta
Minimálně 80% účast. Písemná analýza vybraného kontroverzního tématu, rešerše oborné literatury a dalších informačních zdrojů. Ústní a powerpointová prezentace vybraného kontroverzního téma a jeho pedagogického zpracování.
|
Doporučená literatura
|
-
Baumann, Z. Úvahy o postmoderní době.
-
Hess, D. Controversy in the Classroom.
-
Johnson, D. W. - Johnson, R. Creative coontorversy. Intellectual conflict in the classroom.
|