Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Teoretické základy: 1. Argument, logická správnost argumentu, psychologická vs. epistemická účinnost argumentu 2. Pojem sofismatu Praktické cvičení: (a) Výklad, příklady a nácvik odhalování běžných typů logických chyb: - různé varianty argumentu ad hominem - kruhová argumentace - výrokově-logické chyby - ekvivokace - red herring - relevanční chyby (slaměný panák...) - další typy neformálních chyb (b) Praktická analýza reálných argumentů podle námětů studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- Pochopit rozdíl mezi epistemicky úspěšnou a epistemicky neúspěšnou argumentací. - Osvojit si schopnost rozeznat nejběžnější typy argumentačních chyb a faulů. - Získat praktickou zběhlost v odhalování a reakci na chyby v kontextu reálného diskursu.
Student rozumí pojmům logická správnost argumentu, psychologická účinnost argumentu a epistemická účinnost argumentu. Dokáže rozeznat běžné typy sofismat a argumentačních faulů jak teoreticky, tak v kontextu reálného argumentačního diskursu.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Zápočet bude udělen za aktivní účast po čas celého semináře (min. 80% účast) a závěrečnou společnou praktickou zkoušku, na kterou si studenti připraví příklady sofismat z praxe a jejich řešení.
|
Doporučená literatura
|
-
Novák L., Dvořák P. Úvod do logiky aristotelské tradice. České Budějovice, 2007. ISBN 978-80-7040-959-6.
-
Novák, Lukáš; Vohánka, Vlastimil. Kapitoly z epistemologie a noetiky. Praha: Krystal OP, 2015. ISBN 979-80-87183-71-7.
-
SOUSEDÍK P., Logika pro studenty humanitních oborů, ISBN 80-7021-509-7. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha, 2001. ISBN 80-7021-509-7.
-
Tugendhat, Ernst. Logicko-sémantická propedeutika. Praha: Rezek, 1997. ISBN 80-86027-02-3.
|