Vyučující
|
-
Laštovková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kategorie gender a pohlaví (kultura vs. příroda) 2. Gender na trhu práce - horizontální segregace 3. Gender na trhu práce - vertikální segregace 4. Role genderu v rodině I 5. Role genderu v rodině II 6. Genderové aspekty moci a politiky 7. Feminismus I 8. Feminismus II 9. Mužská studia 10. Sociální deviace a gender 11. Gender ve vědě 12. Gender ve vzdělávání 13. Tělo a sexualita 14. Možnosti genderu jako analytické kategorie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit studenty vnímat gender jako analytickou kategorii i jako fenomén sociálně konstruující realitu. Předmětem uvažování nebude hodnocení, ale odkrývání přítomnosti genderových rozdílů a stereotypů v každodenním životě perspektivou jak makro, tak mikroúrovně.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vnímat gender jako sociální konstrukt a analytickou kategorii - vnímat problematiku genderu v historických a kulturních souvislostech - popsat historický vývoj feminismu i mužských studií - posuzovat kategorii genderu v mikro i makro úrovni společnosti
|
Předpoklady
|
Doporučené absolvování kurzů Sociologie I a II.
KFHS/KB302
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
zápočet: prezentace na zadané téma, aktivní účast na výuce
|
Doporučená literatura
|
-
Beauvoir, Simone. Druhé pohlaví. 1949.
-
Bourdieu, P. Nadvláda mužů. Karolinum. 2000.
-
GILLIGANOVÁ, Carol. Jiným hlasem: o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8402-8..
-
Oakleyová, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha, 2000.
-
OATES-INDRUCHOVÁ, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Slon Praha, 1998.
-
RENZETTI, C., M., CURRAN, D., J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.
-
Valdrová, J. K české genderové lingvistice. NŘ 80.
|