Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika oboru v systému pedagogických disciplín. 2. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) v pedagogických dokumentech. Specifikum výchovy k občanství a společenských věd. 3. Klíčové prvky účinné vyučovací hodiny občanské výchovy a základů společenských věd. Didaktická analýza sociologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny. Didaktická analýza psychologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny. 4. Didaktická analýza politologického a právního učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny. 5. Didaktická analýza ekonomického učiva na základní a střední škole; rozbor ukázkové hodiny. 6. Jak učit filozofii? 7. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd. 8. Projekty a programy vhodné pro občanskou výchovu a základy společenských věd. 9. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro občanskou výchovu a základy společenských věd. 10. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci občanské výchovy a základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat). 11. Osobnost učitele a výzvy vzdělávacích oborů VO a OSZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit studující se vzdělávacím obsahem Výchovy k občanství a Občanského a společenskovědního základu, se základními didaktickými znalostmi vzdělávacího obsahu společenskovědních předmětů, uvést je do základních témat oborové didaktiky společenských věd a občanské výchovy.
Studenti získají znalosti o vzdělávacím obsahu Výchovy k občanství a Občanského a společenskovědního základy a začnou si rozvíjet didaktické znalosti vzdlěávacího obshau společenskovědních předmětů a pedagogické dovednosti.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů do portfolia připravených pro jednotlivé semináře 3. student při rozhovoru obhájí písemné výstupy a přípravu vyučovací jednotky a portfolio vedené v průběhu předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací program pro gymnáziální vzdělávaní. Praha, 2007.
-
Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2013.
-
Učebnice Občanské výchovy - různé řady..
-
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
-
KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Petty, Ch. Moderní vyučování. Praha, 2013.
-
Průcha, J., Mareš, J., Walterová , E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. ISBN 80-7178-399-4.
-
VALENTA, J. a kol. Pohledy. Projektové vyučování. Praha, 1997.
|