Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematický plán předmětu je následující: 1. Filozofie umění konce 19 st. a myšlení ve st. 20. 2. Schopenhauer 3. Nietzsche - apollinský a dionýský princip (2 bloky) 4. Bergson 5. Husserl 6. Heidegger 7. Merleau-Ponty 8. Patočka 9. Barbaras 10. Myšlenkové směry ve filozofii umění konce 20 st. a začátku 21. st. (2 bloky)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na kurz Filosofie I a pokračuje v představení kontextů a dějin filosofické reflexe umění na základě sledování proměny jeho vnímání, interpretace a funkce. Kurz studenty seznámí s proměnami postavení a funkce umění v průběhu dějin a s různými interpretačními rámci pro jeho vysvětlení. Východiskem je četba pramenných textů a jejich interpretace. Četba primárních textů bude doplněna představením a ukázkami z textů sekundárních.
Student získá přehled o základních teoriích filosofie umění. Bude znát rozdíl mezi filosofií umění a estetikou. Osvojí si pojmovou výbavu potřebnou k rozumění teorie umění a filosofie umění. Zvládne samostatně argumentovat. Osvojí si schopnost rozumět textům a samostatně v rámci teorie umění argumentovat a uvažovat.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování kurzu Filosofie umění I
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška na základě písemné práce, jež bude věnována některému z probíraných témat.
|
Doporučená literatura
|
-
Heidegger, Martin a Ivan, Chvatík. Původ uměleckého díla. Oikumene, 2016.
-
Levinson, J., (ed). The Oxford Handbook of Aesthetic. Oxford, 2003.
-
Merleau-Ponty, M. Oko a duch. Obelisk, Praha, 1971.
-
NIETZSCHE, F. Zrození tragédie. Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-434-1.
-
Řebíková Barbora. Antologie textů ke kurzu filosofie umění II (překlad textu Beryse Gauta: estetický kognitivismus). Ústí nad Labem, 2014.
|