Vyučující
|
-
Charvátová Denisa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Periodizace vývoje masových médií 2. Kritika masové kultury 3. Sociální a politický rámec fungování médií 4. Normativní rámce chování médií 5. Média a svoboda projevu 6. Vztah médií a reklamy 7. Vlastnictví médií 8. Mediální magnáti 9. Politická ekonomie komunikace a médií 10. Současná mediální publika 11. Aktivní a pasivní publika 12. Reprezentace a stereotypy 13. Konvergence médií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Kurz Média, společnost, politika II se zaměřuje na problematiku role médií ve společnosti, resp. vztahumédií, veřejného zájmu a politiky a navazuje tak plynule na svou první část. Cílem kurzu bude vhled do vývoje postavení médií, ale také zaměření se na jejich chování, vliv a působení v současné společnosti. Výklad proto bude věnován otázkám problematiky postavení médií a jejich působení ve společenském procesu, ale rovněž v procesu politickém.
Student je schopen porozumět rolí médií ve společnosti. Umí charakterizovat proměny role médií a postavení médií ve společnosti a politice a kriticky k nim přistupovat. Student umí používat odbornou terminologii.
|
Předpoklady
|
KFHS/KB324 Média společnost a politika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro úspěšné absolvování kurzu je požadováno: 1) Zpracování referátu, přičemž hodnoceno je: a) Dodržení stanového časového limitu b) Způsob odprezentování c) Handout (odevzdán v elektronické podobě) d) Zdroje e) Příprava na diskuzi Celkem je možné získat až 10 bodů (k možnosti absolvovat kurz je potřeba min. 6 bodů). 2) Aktivní participace v diskusích (pasivní fyzická přítomnost neznamená aktivitu). Pro celkové splnění kurzu je potřeba získat min. 6 bodů. Bez zadaného tématu a odprezentování práce nelze předmět UKONČIT! Termín zadání do 30. března 2024. Termín odevzdání handoutů je nejpozději den před samotnou prezentací. Termíny jsou závazné a nepřekročitelné.
|
Doporučená literatura
|
-
Jirák, J. - Köpplová, B. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál. 2003.
-
Lippmann, W. Public Opinion. New York: Free Press Paperbacks, 1997.
-
McCombs, M. E., Shaw, D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. 1972.
-
McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 2011.
-
Mcquail, D. Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál, 1999.
-
THOMPSON, J., B. Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004.
-
Trampota, T. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006.
|