Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Člověk jako občan: status občana demokratické společnosti, aktivní občanství. Občanské / demokratické hodnoty a principy. Demokracie jako součást evropského dědictví: kdo tvoří a řídí demokratickou společnost? Jak demokracie vznikají, rozvíjejí se, fungují? Demokracie jako způsob života, jako hodnota - občanská práva, svobody a povinnosti. Svoboda jednání a jeho hranice. Totalita, tyranie, propaganda. Občanská společnost v moderním státě. Demokracie jako diskuze: demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů. Demokracie v současném světě: rozvoj a ohrožení demokracie. Jak svět formuje podobu současných demokracií? Globální občanský sektor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je založen na interaktivním přístupu reflektující demokratický systém a jeho problémy. Umožní studujícím pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje při zkoumání demokracie, významů občanské společnosti a demokratických hodnot a principů. Studující budou mít možnost prozkoumat svůj vztah k roli občana, politickým systémům a aktuálním otázkám vztahující se k postavení světových demokracií v současném světě.
Studenti a studentky budou schopni charakterizovat základní pojmy spojené s občanskou společností a demokracií a používat odborné termíny. Dále budou schopni objasnit a vysvětlit základní principy a hodnoty demokratické společnosti, problémy spojené s aktivním občanstvím v demokratické společnosti a problémy současných demokracií. Předmět je založen na rozvíjení argumentačních schopností, empatie a komparace dílčích perspektiv.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozbor portfolia studenta
Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Součástí předmětu je i aktivní participace studenta na vybraném projektu a zpracování dohodnutého písemného výstupu. Udělení zápočtu bude provedeno na základě předložení portfolia a prezentace projektu studentem.
|
Doporučená literatura
|
-
Bláha, P., Havlínová, I., Maškarinec, P., Vojtíšková, K. Politická participace: současné trendy, příležitosti a problémy jako inspirace pro Ústecký kraj.
-
Fukuyama, F. Konec dějin.
-
Heywood, A. Politologie.
-
Huntington, S. P. Střetcivilizací. Boj kultur a proměna světového řádu.
-
Linek, L., Císař, O., Petrúšek, I., Vráblíková, K. Občanství a politická participace v České republice.
-
Timothy Snyder. Tyranie. Praha, 2017.
-
Westheimer, J. & Kahne, J. What Kind of Citizen? The Politics of Teaching for Democracy. 2004.
|