Vyučující
|
-
Charvátová Denisa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina 2. Vývoj komunikace 3. Masová média 4. Globalizace komunikace 5. Role médií ve společnosti 6. Vztah médií a společnosti v metaforických označeních (sedmá velmoc, čtvrtá složka, čtvrtý stav, hlídací pes) 7. Kritika liberálních argumentů o demokratické roli médií 8. Čtyři teorie tisku 9. Socializace - vztah k médiím a mediální politice 10. Medializace jako společenská změna 11. Veřejné mínění a vliv na média/sociální média a veřejná debata 12. Nastolení agendy 13. Závěrečné kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Média, společnost, politika se zaměřuje na problematiku role médií ve společnosti, resp. vztahu médií, veřejného zájmu a politiky. Cílem kurzu bude vhled do vývoje postavení médií, ale také zaměření se na jejich chování, vliv a působení v současné společnosti. Výklad proto bude věnován otázkám problematiky postavení médií a jejich působení ve společenském procesu, ale rovněž v procesu politickém.
Student je schopen porozumět rolí médií ve společnosti. Umí charakterizovat vývojové fáze postavení médií ve společnosti a politice a kriticky k nim přistupovat. Student umí používat odbornou terminologii.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro zdárné ukončení předmětu je vyžadováno úspěšné absolvování písemného testu v rozsahu probrané látky a zadané literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Praha, 2001.
-
Charvát, J., Charvátová, D. Komunikační (r)evoluce?: politika a média v proměnách času. 2023.
-
Jirák, J. - Köpplová, B. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál. 2003.
-
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
-
Krákora, P. a kol. Významné události soudobých českých dějin a jejich reflexe v médiích. Praha, 2014. ISBN 978-80-7425-242-6.
-
McCombs, M. E., Shaw, D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. 1972.
-
Schulz, W. Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. 2004.
-
THOMPSON, J., B. Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004.
-
Trampota, T. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006.
|