Předmět: Výchova k občanství a demokracii

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu Výchova k občanství a demokracii
Kód předmětu KFHS/KB320
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Arndt Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod k předmětu - Co je demokracie? 2. Které hodnoty a principy jsou důležité v spoučasných demokraciích? 3. Mohou být základní hodnoty a principy nezbytné pro současné demokracie univerzálně platné? 4. Kdo je součástí demokratické společnosti? Kdo ji tvoří? 5. Kdo a jak řídí demokratickou společnost? 6. Je participace pouze pojem? 7. Proč se rozhodnout pro demokracii? 8. Které podmínky a situace přispívají k rozvoji demokratické společnosti? 9. Jaké jsou chyrakteristiky různých modelů demokracie z pohledu občana? 9. - 10. Jaký je vztah mezi identitou jedince, národní identitou a liberální demokracií? 10. Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií? 11. - 13. Co je občanské vzdělávání a jaké jsou jeho možnosti? 14. Závěr a evaluace předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz je založen především na reflexi pojmu "občanství" a příbuzných významů. V předmětu je pracováno s interaktivním přístupem analyzující demokratický systém a jeho problémy. Umožní studujícím pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje při zkoumání demokracie, významů občanské společnosti a demokratických hodnot a principů. Studující budou mít možnost prozkoumat svůj vztah k roli občana, politickým systémům a aktuálním otázkám vztahující se k postavení světových demokracií v současném světě. V rovině pedagogické představuje pro studenty příležitost rozvíjet své pedagogické dovednosti při práci s těmito tématy při výchově k občanství a základech společenských věd.
Žádné
Předpoklady
Źádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Maximálně 2 absence Prezentace vybraného tématu na semináři, předloženíé portfolio a obhájené vedené v průběhu předmětu
Doporučená literatura
  • Aron, R. Demokracie a totalitarismus.. Praha, 1993.
  • FUKUYAMA, F. Konec dějin a poslední člověk. Rybka Publisher, 2002. ISBN 80-86182-27-4.
  • HUNTINGTON, S. P. Třetí vlna. Demokracie na sklonku 20. století. Brno, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr