Vyučující
|
-
Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: předpoklady pro vznik filosofie v antickém Řecku v 6. st. př. n. l.; kulturní a náboženské pozadí vzniku filosofie; mýtus a logos; filosofický přístup ke světu. 2.Presókratici: arché a řád světa (Miléťané, Parmenidés, Hérakleitos, Pythagoras, Empedoklés, Anaxagoras, atomisté); totožnost a různost; vztah myšlení a bytí; možnosti a meze lidského poznání (Xenofanés, Démokritos). 3. Sofisté a Sókratés: sofistický relativismus: relativismus poznání a relativismus hodnot; výchova k občanské zdatnosti a učitelnost areté; rozlišení fysis a nomos; Sókratés jako historická a literární postava; sofistický vs. sókratovský způsob vedení rozhovoru; etický intelektualismus; sókratovské "vím, že nic nevím"; Sókratův soudní proces. 4. Platón: metafysika a epistemologie: rozdíl mezi věděním a míněním; vědění jako rozpomínání; platónská podobenství (význam příměrů slunce, přímky a jeskyně v dialogu Ústava; odlišení idejí a jednotlivin; výklad idejí v Platónových dialozích; etika a politika: pojetí duše a požadavek "péče o duši"; otázka spravedlnosti v dialogu Ústava; politické modely dialogů Ústava a Zákony; klasifikace ústavních typů. 5. Aristotelés: metafysika a epistemologie: Aristotelova "první filosofie"; výklad změny a pohybu z hlediska dynamis a energeia a z hlediska hylé a morfé; úsia a akcidenty; akcidentální a substanciální změna; etika a politika: dobrý život a areté; etická a rozumová zdatnost; člověk jako tvor politický; klasifikace ústav a nejlepší ústava. 6. Hellénismus a myšlení pozdní antiky: filosofické myšlení v novém kulturním a politickém kontextu; stoikové; epikurejci; skeptikové; dědictví klasické řecké filosofie u novoplatóniků; Plótinos. 7. Nástup křesťanství: dialog mezi křesťanstvím a pohanstvím, patristika (Justin, Tertullián, Klement Alexandrijský, Órigenés); hledání vztahu mezi filosofií a vírou (Tertullián a Augustin). 8. Sv. Augustin: symbióza křesťanského náboženství a platónské filosofie; filosofická témata: čas, dějinnost (obec pozemská a obec Boží), etika (dvojí predestinace a nauka o milosti, problém svobodné vůle), poznání (teorie iluminace). 9. Raný středověk: Boethius, Jan Filoponos, Jan Scotus Eriugena, Anselm z Canterbury (snaha o rozumové podepření pravd víry, ontologický důkaz boží existence), Petr Abelard (scholastická metoda, spor o universalia). 10. Arabská a židovská filosofie; šíření řecké vzdělanosti na latinský západ prostřednictvím překladů ve 12. st., recepce Aristotela; vznik univerzit, organizace univerzitního studia; intelektuální úloha mnišských řádů (dominikáni, františkáni). 11. Vrcholný středověk: Albert Veliký, Bonaventura, Tomáš Akvinský; Tomášova syntéza křesťanství a aristotelismu, důkazy boží existence (pět cest); řešení problému universalií. 12. Pozdní středověk: via antiqua vs. via moderna, Vilém Ockham ("Ockhamova břitva", nominalistická pozice ve sporu o universalia, důsledky nominalismu pro pojetí vědy) 13. Středověké vs. renesanční myšlení: renesance antické vzdělanosti v 15. - 16. st., Mikuláš Kusánský.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na seznámení s dějinami antické a středověké filosofie a na systematický výklad klíčových témat z oblasti ontologie, epistemologie a etiky, která jsou formulována antickými mysliteli. Teoretický výklad je v semináři doplněn o práci s primárními texty.
Výstupy z učení: student získá tyto odborné znalosti: - dokáže se orientovat ve filosofickém myšlení antiky a středověku - umí používat odbornou terminologii - dokáže číst a interpretovat primární filosofické texty - dokáže vztáhnout poznatky získané četbou textu k teoretickým znalostem dějinného a systematického přehledu antické a středověké filosofie
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej
Kurz je zakončen zkouškou ve formě písemného testu. Test má podobu otevřených otázek, na které je třeba aktivně formulovat odpovědi. Ověřují se znalosti odpovídající obsahu přednášek a doporučené literatury. Součástí testu je také interpretace krátkého textového úryvku ze seminární četby.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Etika Nikomachova. Praha, 1996.
-
Aurelius Augustinus. Vyznání. Praha, 1992. ISBN 8017-480-3.
-
Heinzmann, R. Středověká filosofie, Olomouc. Olomouc, 2000. ISBN 80-7021-131-8.
-
Hussey, E. Presokratici, Rezek, Praha. 1997.
-
Kenny, A. Tomáš Akvinský, Praha. 1993.
-
Platón. Ústava. Praha, 1996.
-
Ricken, F. Antická filosofie. Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-092-X.
-
Sousedík, S. Jsoucno a bytí; Křesťanská akademie. Praha, 1992. ISBN 80-900615-8-3.
-
Svoboda, K. Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha, 1989.
-
Tretera, J. Nástin dějin evropského myšlení. Paseka, 1999. 1999.
-
VERNANT, J. P. Počátky řeckého myšlení. Praha, 1993.
|