Vyučující
|
-
Charvátová Denisa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Co je to univerzita. Jaký je rozdíl mezi univerzitou a vysokou školou, jaké jsou orgány univerzity, co jsou to akademické svobody. Jak probíhá akademický rok, jak se dostat k důležitým dokumentům a řádům. Jak se zorientovat v akademických hodnostech. Jaká je role studenta na univerzitě a jak se může zapojit do fakultních a univerzitních aktivit a co za svou aktivní spoluúčast může získat. 3. Historie univerzity, proměny její ideje. Univerzita jako příklad ekleziomorfní struktury. 4. Základní doporučení k tvorbě referátu a doprovodných nástrojů prezentace. 5. Základní doporučení k rozpoznání a získávání odborné literatury. Typy zdrojů a práce s nimi. Základní oborová periodika. 6. Heuristika. Jak postupovat při přípravných pracích před samotným psaním seminární práce. 7. Plagiarismus. Náležitosti správného citování a styly citování. 8. Formální požadavky na psaní odborného textu, sestavení bibliografického údaje, sestavení seznamu literatury. 9. Další teoretické rady k psaní seminárních prací. Cvičné sestavení výzkumného tématu, cíle, otázek a struktury práce. 10. - 11. Co je to věda a co je to filosofie. Vybrané základní pojmy ve filosofii a společenských vědách. 12. Metoda, metodologie, cíle výzkumu. Klasifikace věd a typy vědeckých metod. 13. Diskuse a udělení atestu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je uvedení studenta do akademického světa. Frekventant se seznámí s institucionální strukturou univerzity a fakulty, s jednotlivými orgány a funkcemi všech jejích součástí. Dále s možnostmi zapojení do akademických i volnočasových aktivit na FF UJEP a s harmonogramem akademického roku. Hlavním cílem kurzu je poskytnutí teoretických rad a doporučení k samostatné tvorbě výstupů (referátů a seminárních prací). Od formulace výzkumného záměru, hypotézy přes heuristiku, rešerše, tvorbu osnovy až po formální požadavky na podobu výsledného textu. V neposlední řadě je věnována pozornost otázkám definice vědy a jejích metod či odlišení vědeckého a filosofického přístupu.
Student získá: - Schopnost orientace na VŠ a jejích orgánech. - Základní znalosti o zásadách vědecké práce a vědeckého výzkumu. - Základní dovednosti přípravy výzkumu a jeho provádění. - Znalosti a dovednosti, využitelné jak během studia, tak i v praxi po jeho ukončení (zásady veřejného vystupování, zpracování a reprodukování informace, základy kritického myšlení atd.).
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Student musí splnit následující požadavky: 1. Aktivní účast na semináři. 2. Úspěšné absolvování závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.
-
Ochrana, František. Metodologie vědy: Úvod do problému. Praha: Karolinum, 2009.
-
Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Slon, 2007.
-
Zbíral, Robert. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009.
|