Vyučující
|
-
Charvátová Denisa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Propaganda 2. Propagandistické působení médií 3. Prostředky manipulace a persvaze 3. Propaganda nacistického Německa 5. Antisemitismus 6. Sovětská propaganda 7. Dezinformace 8. Fake news a hoaxy 9. Konspirační teorie 10. Vliv sociálních médií 11. Informační a sociální bubliny 12. Nedůvěra v média 13. Jak se bránit dezinformacím
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Kurz Propaganda, manipulace a média se zaměřuje na manipulativné a persvazivní působení médií ve společnosti, resp. roli médií v tomto procesu. Cílem kurzu bude představení historického působení propagandy a manipulace a jejich kořenů. Následně bude výklad věnován současným technikám, které dominují ve veřejnému disurzu, především pak v prostředí sociálních médií, a kritickému přístupu k jejich působení.
Student je schopen porozumět významům manipulace, propagandy a přesvědčování prostřednictvím médií a je schopen vnímat současné techniky objevující se ve společnosti. Umí charakterizovat vliv sociálních médií na tyto procesy a kriticky k nim přistupovat, resp. ví, jak se jim bránit.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadována prezentace na předem zadané téma z oblasti zaměření kurzu, aktivita v hodinách a četba a diskuse nad zadanou literaturou. U referátu je hodnoceno: a) Dodržení stanového časového limitu b) Způsob odprezentování c) Handout (ten je odevzdán v elektronické podobě) d) Zdroje e) Příprava na diskuzi Student má možnost získat celkem 10 bodů. K možnosti absolvovat kurz potřebuje minimálně 6 bodů. Druhou podmínkou je aktivní participace v diskusích (pasivní fyzická přítomnost neznamená získání bodu za aktivitu), a to i nad předloženými texty. Zde má student možnost získat až 6 bodů, přičemž pro úspěšné absolvování kurzu potřebuje min. 2 body. Pro celkové splnění kurzu je potřeba získat min. 9 bodů, a to s avizovaným minimem z každého okruhu. Termín pro zadání témat je do 30. března 2024. Handouty jsou odevzdávány nejpozději v den prezentace. Termíny jsou definitivní a nepřekročitelné. Bez odprezentovaného referátu nelze kurz zakončit.
|
Doporučená literatura
|
-
Curran, J. Media and Power. London: Routledge, 2002.
-
Herman, E. S., Chomsky, N. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books, 1988.
-
Laswell, H. D. Propaganda technique in the Word war. Martino Publishing, 2013.
-
Prokop, D. Boj o média. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.
|