Předmět: PVK Moderní teorie demokracie

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu PVK Moderní teorie demokracie
Kód předmětu KFHS/K532
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimsa Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematický plán předmětu je následující: 1. Co je demokracie? Antická, římská a moderní demokracie. Periklés, Platón, Aristoteles, Cicero, Polybius. Lid, demokracie, republika. 2. Moderní pre-demokratičtí myslitelé: Machiavelli, Hobbes, Montesquieu, Locke, Rousseau, Kant, Constant. Klasická a moderní demokracie 3. Moderní demokratické revoluce: britská, francouzská, americká a jejich interpreti a kritici: Burke, Tocqueville, Arendtová 4. Moderní liberální demokracie: Tocqueville, Mill 5. Otevřená společnost a jejich nepřátelé a kritici. Popperova falibilistická kritika klasické teorie. Kdo má vládnout? Jak se zbavit špatné vlády bez krveprolití? 6. Procedurální, neklasická, elitistická teorie demokracie podle Schumpetera. 7. Berlin: Negativní a pozitivní svoboda. Hayek: Libertariánské pojetí svobody a demokracie. 8. Nová teorie spravedlnosti na bázi nové obecnější teorie společenské smlouvy: Rawls. 9. Komunitaristická a libertariánská kritika Rawlsovy teorie spravedlnosti: Nozick, Sandel, Walzer, Taylor. 10. Rawls: Politický liberalismus a kosmopolitní Právo národů 11. Deliberativní teorie demokracie: Bessette, Cohen, Habermas, Talisse 12. Republikánské, novořímské pojetí demokracie: Pettit, Skinner, Sunstein 13. Mnohonásobná, pluralitní modernita a mnohonásobná, pluralitní demokracie: Eisenstadt, Arnason.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na genezi, předpoklady a koncepty demokracie, nové teorie, jejich kritiku, vzájemnou komparaci a dialog mezi nimi. Cílem je zmapování a kritické prozkoumání jednotlivých konceptů a teorií, objevení a vyzdvihnutí jejich silných a slabých míst.
Student získá přehled o základních pojmech, konceptech a teoriích moderní demokracie. Osvojí si pojmovou výbavu potřebnou k rozumění demokratické teorie i praxe. Naučí se samostatně argumentovat. Osvojí si schopnost rozumět textům a samostatně uvažovat.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Minimálně 70 % účast v semináři Referát v semináři Kolokvium
Doporučená literatura
  • Arendt. O revoluci. Praha, 2009.
  • Arnason, J. P. Labyrinth of Modernity. Horizons, Pathways, and Mutations.. New York, 2020.
  • Eisenstad, S. N. Paradoxes of Democracy. Fragility, Continuity, and Change. Washington, 1999.
  • Elkins, J. and Norris, A. Truth and Democracy. Philadephia, 2012.
  • Habermas, Shapiro. Teorie demokracie dnes. Praha, 2002.
  • Pettit, P. Republicanism. A Theory of Freedom and Government. Oxford, New York, 1997.
  • Popper, K. R. Otevřená společnost a její nepřátelé I - II. 1994.
  • Rawls, J. Právo národů. Praha, 2009.
  • Rawls, J. Teorie spravedlnosti. 1995.
  • Schumpeter. Kapitalismus, socialismus a demokracie. Brno, 2004.
  • Skinner, Q. Liberty Before Liberalism. Cambridge, 1998.
  • Sunstein, C. R. Republic.com 2.0.. New Jersey, 2009.
  • Talisse, R. Democracy After Liberalism. Pragmatism and Deliberative Politics. New York, London, 2005.
  • TOCQUEVILLE, de A. Demokracie v Americe, díl I a díl II. Praha, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr