Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do antropologie vnímání 2) Kritika okulocentrismus a sensorický obrat 3) (Multi)sensiorský řád nebo socio-kulturním sensorium 4) Hmatové sensorium 5) Čichové sensorium 6) Chuťové sensorium 7) Sluchové sensorium 8) Vizuální sensorium 9) Za hranice pěti smyslů 10) Lidské a nelidské vnímání 11) Případová studie I. 12) Případová studie II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je otevřít pro studující antropologický způsob uvažování. Teoreticky navazuje na tzv. sensorický obrat v humanitních vědách, tedy na zkoumání smyslovosti a vnímání v lidských kulturách a společnostech. Záměrem kurzu je proto zprostředkovat vědění o tom, že lidské sicety nejsou definovány pouze pomocí textů a oficiálních ideologií, nýbrž že jejich podoba je úzce spjatá s různými typy vnímání a vnímavosti. V kurzu se budeme zabývat jednotlivými druhy vnímání a jejich sociokulturními a ekologickými kontexty, analýzou tzv. senzorického řádu (Howe, Classens) a celkovým tělesným utvářením sdílenho světa.
Osvojení antropologické perspektivy Porozumění tělesný a sensorickým aspektům kultury Schopnost intepretace a diskuze odborných textů z oblasti antropologie vnímání
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast v hodinách, četba odborné literatury, seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Earlmann, V. Hearing cultures: Essays on Sound, Listening and Modernity. Oxford, 2004.
-
Edwards, E., Bhaumik, K. Visual Sense: A cultural reader. Oxford, 2008.
-
Horský, J., Martinec, Nováková, L., Pokorný, V. Antropologie smyslů. Praha, 2019.
-
Howes, D., Classens, C. Doing sensory anthropology (online).
-
Howes, D. The Sixth Sense Reader. Oxford, 2009.
-
Johnson, M., Lakoff, G. Metafory, kterými žijeme. Brno, 2002.
-
Merleau-Ponty, M. Fenomenologie vnímání. Praha, 2013.
|