Vyučující
|
-
Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod 2) Narace, obraz, paradigma: struktury myšlení a metody komunikace v orální kultuře (homérská epika) 3) Pravda: archaická koncepce pravdy (eteos, némertés, atrkés, aléthés), pravda jako řečová kvalita, pravda a klam 4) Pravda: proměny pojetí pravdy v klasické době, pravda jako cíl zkoumání 5) Alétheia a peithó: pravdivost a přesvědčivost v sociálním a politickém kontextu, pluralita pravd, sofistická racionalita 6) Myšlení v médiu proměnlivosti a stálosti: co lze koherentně myslet a co lze vyjádřit, jak myslet a řečově uchopit proměnlivost (Hérakleitos, Platónův dialog Kratylos) 7) Myšlení a řeč: logika, dialektika, rétorika 8) Typologie kognitivních schopností, rozlišení epistémé a doxa 9) Příčiny a vědění: věda jako vědění o příčinách a principech, pojetí příčinnosti v hippokratovském korpusu, hledání příčin u Platóna, aristotelská koncepce příčinnosti 10) Procesy poznání: anamentický, maieutický a dialektický model poznání u Platóna 11) Aristotelova filosofická metoda: axiomatickodeduktivní a empirický přístup, východiska zkoumání, endoxa 12) Závěrečná reflexe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na předvedení postupů myšlení, které se profilovaly v archaickém a klasickém období řecké antiky. Širší perspektiva výkladu představuje nejprve specifické metody organizace vědění v předfilosofické orální kultuře a dále sleduje utváření koncepce vědy a vědění u antických filosofických autorů. Zaměřuje se přitom na koncept pravdy a proměny pojetí pravdy v archaické a klasické době a na fungování tohoto konceptu nejen v epistemologickém, ale také sociálním a politickém kontextu. Z různých perspektiv je podrobněji analyzován vztah myšlení a řeči. Dále se kurz obrací k pojetí vědění jako vědění o příčinách a představuje modely poznání a charakteristiky kognitivních procesů u Platóna a Aristotel.a Metodologie kurzu předpokládá doplnění teoretického výkladu o práci s primárními texty.
Student získá přehled o postupech myšlení v archaickém a klasickém období řecké filosofie. Seznámí se s procesem utváření koncepce vědy a vědění, s antickými modely poznání a výkladem kognitivních procesů u filosofických autorů. Bude umět pracovat s odbornou literaturou a prezentovat získané poznatky.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
účast 75%, prezentace referátu, aktivní participace v hodině, diskuse
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Metafyzika; Rezek. Praha, 2008. ISBN 80-86027-27-9.
-
Detienne, M. Mistři pravdy v archaickém Řecku. Praha, 2000.
-
Oesterreich, P. L. Podoby veřejného rozumu. Filosofičtí učitelé v prostoru politiky.. Praha, 2013.
-
Ong, W. J. Technologizace slova. Praha: Karolinum.
-
Platón. Sebrané spisy. Praha, 2003. ISBN 80-7298-067-X.
-
Platón. Spisy I-V. Praha, 2003.
|