Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do posthumanitních studií 2) Tradiční obraz člověka 3) Problém antropocentrismu 4) Sítě aktérů a plochá ontologie 5) Teorie dynamických systémů 6) Rhizomatické myšlení 7) Posthumanismus a technologie 8) Posthumanismus a ekologie 9) Posthumanismus a gender 10) Posthumanismus a etika 11) Posthumanismus a politika 12) Posthumanismus a nové formy vědění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Člověk v posthumanitní situaci seznamuje studující se základními prvky situace, kterou označujeme jako posthumanitní. Studující se seznámí s kritickou analýzou humanistického a antropocentruckého paradigmatu a s různými alternativami chápání člověka, které odmítají tradiční dualismy typu člověk-zvíře, příroda-kutlura, živé-neživé, subjekt-objekt, autonomie a závislost a jiné. Cílem studia tohoto předmětu je pochopit člověka jako jednu ze součástí sítě života, rovnocennou se všemi ostatními nelidskými aktéry.
Porozumění postlidské situaci Schopnost kritické analýzy antropocentrického světonázoru Vhled do dění v současných humanitních vědách
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Čtení základních textů Diskuze v hodině Seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Braidotti, R., Hlavajova, M. (eds.). Posthuman Glossary. Oxford New York, 2018.
-
Fukuyama, F. Our Posthuman Future. Concequences of the biotechnology revolution. New York, 2002.
-
Pepperell, R. The Posthuman condition: Consciousness beyond the brain. Bristol: Intellect Books, 2003.
-
Wolfe, C. What is posthumanism?. Minneapolis: The University of Minnesota Press, 2010.
|