Vyučující
|
-
Šmíd Jan, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: 1. Úvod do problému: vznik pojmu "sociální spravedlnost" a jeho smysl 2.-3. Různá pojetí rovnosti: formální rovnost, rovnost příležitostí a rovnost výsledků 4. Rozdělování podle potřeba a Karel Marx 5.-6. John Rawls a jeho teorie spravedlnosti 7. Rozdělování podle práv a F. A. Hayek 8. R. Nozick a libertarianismus 9.-10. Rozdělování podle zásluh a A. MacIntyre 11. Různá pojetí "blahobytu" (welfare) 12.-13.Chvála welfare či jeho reforma?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Student bude seznámen s různými teoriemi morálně hajitelné distribuce prospěchu či odměn ve společnosti. Problémem sociální spravedlnosti je "kdo by měl co dostat". Lze rozlišit několik protikladných principů sociální spravedlnosti. Jsou to: "každému podle jeho potřeb", "každému podle jeho práv" a "každému podle jeho zásluh". Uvedená problematika je probírána s přihlédnutím k její diskusi v současné americké politické filosofii.
Student získá tyto odborné znalosti: - schopnost kriticky posuzovat různé teorie sociální spravedlnosti - dokáže napsat poučenou esej o sociální spravedlnosti
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Písemný test ověřující základní orientaci v problematice + seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Ballestrem, K. Politická filosofie 20. století. Praha, 1993.
-
Hayek, F. A. Právo, zákonodárství a svoboda. Praha, 1994.
-
Kis, J. Současná politická filosofie. Praha, 1997.
-
MacIntyre. Ztráta ctnosti. Praha, 2004.
-
Marx, K. Kritika Gothajského programu. Praha, 1974.
-
Miller, D. Principles of Social Justice. Cambridge, 2001.
|