Vyučující
|
-
Moural Josef, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do současné situace v etice a metaetice (text: R. Rorty). 2. Jednání a typy jeho hodnocení; tradicionalistický a přirozený koncept morálky 3. Morální souzení a morální afekty; povinnost a dobro. 4. Kantovský morální koncept a jeho přepracování u Tugendhata. 5.-6. Kant a Základy metafyziky mravů 1-2. 7. Diskursivní etika. Etika soucitu, zooetika, nenarozený život. 8. Protiosvícenská etika. 9.-10. Etika ctností a její začlenění do Tugendhatova konceptu. 11. Utilitarismus. 12. Lidská práva a spravedlnost. 13. Shrnutí výkladu; aplikace; etika a politika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Tématem kursu je dnešní situace v etice a metaetice. Výklad vychází z pozice Ernsta Tugendhata, předložené v jeho Přednáškách o etice (2004).
Student je schopen připravit si výuku o rozsahu 360 minut na téma kursu a studovat dál samostatně primární i sekundární literaturu k tématu. Student se spolehlivě orientuje v hlavních etických koncepcích a námitkách proti nim, a zná dobře koncepci Tugendhatovu.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet udílen za účast na kontaktní výuce a prokázání znalostí látky nastudované podle opory a uložené četby (v rozsahu dohromady cca 300 str.) během kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Tugendhat, Ernst. Přednášky o etice. Praha, 2004. ISBN 80-7298-086-6.
|