Předmět: Komplexní reflektivní seminář praxe

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu Komplexní reflektivní seminář praxe
Kód předmětu KFHS/K421
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktická rekonstrukce - reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe - 2 hodiny 2. Didaktická rekonstrukce - reflexe výuky - 2 hodiny 3. Reflexe příběhu výuky - rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu - 2 hodiny 4. Didaktická rekonstrukce - absolvované spolupráce s učitelem v edukačním procesu - 2 hodiny 5. Zvládnutí edukačního procesu v občanské výchově na 2. stupni ZŠ - 2 hodiny 6. Zvládnutí edukačního procesu v základech společenských věd na SŠ - 2 hodiny 7. Zvládnutí reflexe vlastní pedagogické činnosti - 2 hodiny Používané didaktické prostředky - Rámcové vzdělávací programy - Kartičky z KRAU - Internet - Interaktivní tabule - Učebnice, učební texty pro výuku OV, ZSV - Hodnotící a sebehodnotící nástroje (archy, formuláře, mentální mapy, brainpooling)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je - umožnit studentům reflektovat svou pedagogickou praxi v průběhu studia, na základě srovnání vlastní pedagogické zkušenosti s odbornou literaturou identifikovat vlastní pedagogický styl, své silné i slabé stránky, provádět reflexi vlastní pedagogické činnosti - hluboké systematické znalosti pedagogického stylu, didaktického obsahu společenskovědního a občanského vzdělávání na základní i střední škole a na gymnáziu - dovednosti pedagogické reflexe a sebereflexe - zkušenosti s odbornou literaturou, dalšími informačními zdroji včetně AI - schopnost pedagogicky jednat v duchu smysluplné responzivní výuky a formativního hodnocení. - rozvoj profesní spolupráce a profesního sebepojetí.
- hluboké systematické znalosti pedagogického stylu, didaktického obsahu společenskovědního a občanského vzdělávání na základní i střední škole a na gymnáziu - dovednosti pedagogické reflexe a sebereflexe V rámci didaktických rekonstrukcí budou sumarizovány všechny kompetence, rozvíjené v předmětech praxí a oborově didaktických, které vycházejí k Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství. íAktivně budou využívány kompetence hodnocení, reflexe a sebereflexe.
Předpoklady
KFHS/K417 - Přípravný seminář pedagogické praxe KFHS/K419 - Souvislá pedagogická praxe ne 2. stupni ZŠ KFHS/K420 - Souvislá pedagogická praxe na SŠ
KFHS/K417

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

80% účast na seminářích. Kolokvium. Řízený rozhovor nad pedagogickým portfoliem a nad portfolii z pedagogických praxí.
Doporučená literatura
  • Belz, H. - Siegrist, M. Strategie řízení třídy.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy.
  • Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr