Předmět: Přípravný seminář k pedagogické praxi

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu Přípravný seminář k pedagogické praxi
Kód předmětu KFHS/K417
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kurikulární dokumenty a vzdělávací obory Výchova k občanství a Občanský a společenskovědní základ; 2. Vzdělávací obsah Výchovy k občanství; 3. Vzdělávací obsah Občanského a společenskovědního základu; 4. Didaktické znalosti vzdělávacího obsahu oboru Výchova k občanství; 5. Didaktické znalosti vzdělávacího obsahu Občanský a společenskovědní základ; 6. Didaktická transformace obou oborů pro konkrétní stupně škol; 7. Didaktická analýza a tematický celek; 8. Vyučovací jednotka a možnosti její organizace; 9. Vyučovací metody a organizační formy práce v oboru; 10. Výstupy studentů a jejich rozbor 11. Výstupy studentů a jejich rozbor 12. Výstupy studentů a jejich rozbor 13. Portfolio k pedagogické praxi, jeho komponenty a vedení v průběhu praxí 14. Pedagogická reflexe a sebereflexe

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- připravit studenty na souvislou pedagogickou praxi, - vybavit je didaktickými znalostmi vzdělávacího obsahu Občanské výchovy na základní škole a na středních odborných školách a Společenských věd na gymnáziu.
- didaktické znalosti o vzdělávacím obsahu Občanské výchovy na základní škole a na středních odborných školách a Společenských věd na gymnáziu - dovednosti v přípravě tematického celku a vyučovací jednotky - dovednosti ve vedení pedagogického portfolia - dovednosti v provádění pedagogické reflexe a sebereflexe.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Minimálně 80% účast. Pedagogický výstup na semináři a jeho rozbor. Řízený rozhovor nad pedagogickým portfoliem, v němž studující průběžně plní konkrétní úkoly.
Doporučená literatura
  • RVP GV. 2013.
  • RVP ZV. 2013.
  • Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy.
  • Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se.
  • Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.
  • Helus, Z. Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování. Praha, 1990.
  • Kyriacu, Ch. Klíčové dovednosti učitele.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr