1. Education as an ethical problem - introduction to the subject 2. Education as an encounter 3. Historical roots of education and questions connected with it - Socrates - concept of education and method, Plat - importance of education in the life of an individual and community, Aristotle´s perception of education 4. Education as an images of the period I: educational dilemas and antinomies of education 5. Education as an image of time II: John Dewey, Karl Jaspers, Hannah Arendt 6. Education as an image of time III: Education in global reality 7. Upringing or education? 8. Postmodernism and education 9. Education as a challenge in contemporary world 10. Upringng, education and the virtual world 11. Students´ presentations I 12. Students´ presentations II 13. Students´ presentations III 14. Final colloquium
|
-
Arendt, H. Krize kultury. Praha: Mladá fronta, 2002.
-
CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha, 1991.
-
Freud, S. O člověku a kultuře.. Praha, 1990.
-
JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
-
KANT, I. O výchově. Praha, 1931.
-
Komenský, J. A. Vševýchova. Praha, 1948.
-
Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
-
Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
-
Lipmann, M. Thinking in Education. Cambridge Univerzity Press, 2003.
-
MONTAIGNE, M. DE. Eseje. Praha, 1996. ISBN 80-85913-12-7.
-
NUSSBAUM, M. C. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha, 2017.
-
OWEN, R. Vybrané spisy. Praha, 1960.
-
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
-
PESTALOZZI, J. J. Ze života a díla. Praha, 1968.
-
PLATÓN. Zákony. Praha, 1997. ISBN 80-86005-31-3.
-
ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.
-
TOLSTOJ, L. N. O výchově a vzdělání. Praha, 1973.
|