Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k předmětu - Co je demokracie? Co je občanské vzdělávání? 2. Které hodnoty a principy jsou důležité pro současného občana demokratické společnosti a pro současné demokracie; jak je zprostředkovat ve výuce občanské výchovy a společenských věd? 3. Kdo je součástí demokratické společnosti? Kdo ji tvoří? 4. Kdo a jak řídí demokratickou společnost? 5. Co ještě je a co už není demokracie? 6. Které podmínky a situace přispívají k rozvoji demokratické společnosti? 7. Co ohrožuje současné demokracie (vnitřní situace). 8. Co ohrožuje současné demokracie? (mezinárodní situace). 9. Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií? 10. Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií? 11. Demokracie v každodenním životě jednotlivce - možnosti občanského vzdělávání. 12. Demokracie v každodenním životě jednotlivce - možnosti občanského vzdělávání. 13. Demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů. 14. Závěr a evaluace předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je umožnit budoucím učitelům zkoumat problematiku občanského vzdělávání ve formálním i neformálním vzdělávání v České republice a zkoumat témata občana, občanství a demokracie ze tří rovin: osobní, odborné, pedagogické.
- znalosti o problematice občanského vzdělávání v České republice - znalosti o základních demokratických hodnotách a principech - dovednosti připravit smysluplnou výuku s tématy občanského vzdělávání - schopnosti promýšlet základní témata, principy a hodnoty občana občanství a demokracie z roviny osobní, politologické a pedagogické
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Minimálně 80% účast. Esej Prezentace tématu na semináři Předložení portfolia vedeného v průběhu předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Aron, R. Demokracie a totalitarismus.. Praha, 1993.
-
Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha, 2002.
-
Heywood, A. Politologie. Plzeň, 2008.
-
Huntington, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha, 2001.
-
HUNTINGTON, S. P. Třetí vlna. Demokracie na sklonku 20. století. Brno, 2008.
-
Kohák, E. Průvodce po demokracii. Praha, 1997.
-
Myers, S. (vyd.). Democracy is a discussion: The challenge and promise of a new democratic era. Conneccticut, 1998.
-
NORVAL, A. J. Averzivní demokracie: dědictví a originalita v demokratické tradici. Praha: Karolinum, 2016.
-
NOVÁK, M. Jakou demokracii pro nové demokracie. Konsenzuální model, efektivita a kulturně homogenní země. Brno, 2001.
-
PROKOP, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti.. Brno, 2019.
|