Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Skutečnost výchovy a filozofie výchovy - 1. část. 2. Skutečnost výchovy a filozofie výchovy - 2. část. 3. Výchova nebo vzdělávání? - soudobé výzvy. 4. Axiologický a kognitivní rozměr výchovy a vzdělávání. 5. "učit se poznávat", učit se jednat", "učit se žít společně s ostatními", "učit se být". 6. Specifické nároky na výuku jednotlivých společenských věd. 7. Axiologický a kognitivní rozměr vybraných témat psychologických. 8. Axiologický a kognitivní rozměr vybraných témat sociologických a vybraných témat politologických. 9. Axiologický a kognitivní rozměr vybraných témat právních a vybraných témat ekonomických 10. Axiologický a kognitivní rozměr vybraných témat filozofických. 11. Specifické nároky na výuku společenskovědních témat vybraných studenty aktuálního kurzu - výstupy studentů: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci. 12. Specifické nároky na výuku společenskovědních témat vybraných studenty aktuálního kurzu - výstupy studentů: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci. 13. Specifické nároky na výuku společenskovědních témat vybraných studenty aktuálního kurzu - výstupy studentů: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci. 14. Specifické nároky na výuku společenskovědních témat vybraných studenty aktuálního kurzu - výstupy studentů: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přivést studenty k porozumění problematiky vztahu výchovy a vzdělávání, některých výchovných dilemat a antinomií. Studenti se pokusí vybraná témata společenskovědního a občanského vzdělávání zpracovat nejenom s využitím jejich kognitivního potenciálu, ale především s využitím jejich axiologické dimenze.
- znalosti o hodnotové stránce zkoumaných společenskovědních témat - znalosti o dilematické povaze výchovy a vzdělávání - dovednosti připravit výuku vybraných témat se zřetelem na využití jejich hodnotového potenciálu - schopnost promýšlet vybraná výchovná dilemata ve vztahu k výuce společenskovědních a občanských témat - znalosti o hodnotové stránce zkoumaných společenskovědních témat - znalosti o dilematické povaze výchovy a vzdělávání - dovednosti připravit výuku vybraných témat se zřetelem na využití jejich hodnotového potenciálu - schopnost promýšlet vybraná výchovná dilemata ve vztahu k výuce společenskovědních a občanských témat.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
- Příprava a zpracování jednoho z navrhovaných společenskovědních témat: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci se zaměřením na využití jeho axiologického potenciálu. - Svou představu výuky tématu bude prezentovat na semináři. - Esej na předem schválené téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Dorotíková, S. O výchově a vzdělávání z pohledu axiologie.
-
Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
-
Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti. omyly společnosti vědění.
-
Pelcová, N. Filosofická a pedagogická antropologie.
|