Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Oborová didaktika v systému pedagogických disciplín, vztah mezi oborovou didaktikou a obecnou didaktikou, oborová didaktika základů společenských věd. 2. Specifikum vzdělávacího oboru Výchova k občanství na základní škole. 3. Specifikum vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ. 4. Nároky na učitelovo pojetí výuky; nároky na výběr pedagogických přístupů a výchovně vzdělávacích metod ve výuce občanské výchovy a základů společenských věd. 5. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu psychologického; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle; možné pedagogické přístupy. 6. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu sociologického; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle; možné pedagogické přístupy. 7. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu politologického; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle; možné pedagogické přístupy. 8. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu právního; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle; možné pedagogické přístupy. 9. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu ekonomického; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle; možné pedagogické přístupy. 10. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu filozofického; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle; možné pedagogické přístupy. 11. Tvorba tematického celku a příprava hodiny v rámci jednotlivých společenskovědních disciplín; 12. Tvorba tematického celku a příprava hodiny v rámci jednotlivých společenskovědních disciplín; 13. Zpětná vazba a metody hodnocení ve společenských vědách. 14. Občanské a společenskovědní vzdělávání v digitální éře - možnosti, programy nároky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem je didaktická analýza jednotlivých společenskovědních disciplín s cílem, aby studenti získali znalosti o jejich vzdělávacím obsahu, tj. o učivu a výchovně vzdělávacích cílech. Předmět je zaměřen na rozvoj kompetencí učitele, zejména kompetencí metodologických a didaktických; zároveň připravuje studenty na absolvování souvislé pedagogické praxe.
- znalosti o specifických rysech občanské výchovy na základní škole a společenských základů na gymnáziu - znalosti didaktického obsahu občanské výchovy na základní škole - znalosti didaktického obsahu jednotlivých společenskovědních disciplín na gymnáziu - znalosti o tvorbě tematického celku a přípravě vyučovací jednotky.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Minimálně 80% účast. Student při rozhovoru obhájí přípravu vyučovací jednotky pro OV na ZŠ a SV na G.
|
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele OV a ZSV.
-
Kyriacu, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2012.
-
Maňák, Janík, Švec. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008.
-
Petty, Ch. Moderní vyučování.
|