Vyučující
|
-
Moural Josef, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do současné situace v etice a metaetice (text: R. Rorty). 2. Jednání a typy jeho hodnocení; tradicionalistický a přirozený koncept morálky. 3. Morální souzení a morální afekty; povinnost a dobro. 4. Kantovský morální koncept a jeho přepracování u Tugendhata. 5.-6. Kant a Základy metafyziky mravů 1-2. 7. Diskursivní etika. Etika soucitu, zooetika, nenarozený život. 8. Protiosvícenská etika 9.-10. Etika ctností a její začlenění do Tugendhatova konceptu. 11. Utilitarismus. 12. Lidská práva a spravedlnost. 13. Shrnutí výkladu; aplikace; etika a politika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Tématem kursu je dnešní situace v etice a metaetice. Výklad vychází z pozice Ernsta Tugendhata, předložené v jeho Přednáškách o etice (2004). Tu dále konfrontujeme s výkladem Richarda Rortyho (2007). Obsahem Tugendhatova výkladu je i posouzení alternativních pozic včetně kantovské, antiosvícenské a diskurzivní etiky, utilitarismu, etiky soucitu a etiky ctností.
Student je schopen připravit si výuku o rozsahu 360 minut na téma kursu a studovat dál samostatně primární i sekundární literaturu k tématu. Student se spolehlivě orientuje v hlavních etických koncepcích a námitkách proti nim, a zná dobře koncepci Tugendhatovu.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Studenti musí prostudovat zadanou četbu a dobře jí rozumět. Kurs je zakončen ústní zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
Kant, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha, 2015.
-
Mackie, J. L.. Ethics: Inventing Right and Wrong. Harmondsworth, 1977.
-
Tugendhat, E. Přednášky o etice. Praha, 2004.
|