|
Vyučující
|
-
Fišerová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Současná systematická filosofie a možnosti její aplikace. 2. Estetický problém vnímání v kulturním a přírodním prostředí. 3. Estetický problém mezidruhové afektivity a vcítění. 4. Estetický problém sociální představivosti a stereotypizace. 5. Mediální problém obrazové paměti a svědectví. 6. Mediální problém diskursivního a žánrového rámování. 7. Mediální problém konvergence a síťového dohledu. 8. Etický problém environmentální a klimatické krize. 9. Etický problém nerovnosti živých bytostí a mezidruhové péče. 10. Etický problém genetických a technických modifikací člověka. 11. Sociální problém násilí, konfliktu a migrace. 12. Sociální problém genderové a sexuální normalizace. 13. Sociální problém názorových komunit a kolektivních identit. 14. Přínos aplikované filosofie pro řešení komplexních problémů současnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět se skládá z cyklu přednášek. Každá přednáška představí hlavní filozofické problémy, myšlenkové směry a koncepce vybraných filozofů, a to jak jednotlivě, tak i ve vzájemném srovnání a v kontextu historických souvislostí. Souc?a?sti? přednášky je diskuse na dané te?ma se studuji?ci?mi. Ci?lem spolec?ne? diskuse je pec?live? porovna?ni? filosofických problémů a návrhů jejich řešení v různých historicko-socia?lni?ch kontextech.
Vybrane? filosoficke? sme?ry jsou v kurzu pr?edstaveny nejen teoreticky, ale i prakticky, z hlediska jejich konkre?tni? aplikovatelnosti a disponovanosti pro r?es?eni? konkre?tni?ch proble?mu? souc?asne?ho sve?ta. Po absolvování takto koncipovaného předmětu budou studující rozumět určujícím estetickým, sociálním, mediálním a morálním ohledům ve filosofické diskusi o problémech současného světa. Studující budou umět tyto filosofické koncepce navzájem srovnávat a aplikovat v dobových i tematických kontextech. Díky tomu budou umět tvůrčím způsobem navázat na tázání, které formulovali klíčoví myslitelé konce 20. a počátku 21. století. Studující získají komplexní teoretickou orientaci a kompetenci erudovaně vstupovat do současných společensko-kulturních debat.
|
|
Předpoklady
|
1. Nejsou 2. Znalost českého a anglického jazyka. Základní orientace ve filosofii. Základní orientace v sociálních a humanitních teoriích.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Pr?edme?t je zakonc?en u?stni? zkous?kou ove?r?uji?ci? poznatky z pr?edna?s?ek doplne?ny?ch diskusi?. Orientace v probíraných tématech a problémech je podmíněna prostudováním příslušných textů za?kladni? a doporuc?ene? literatury. Základní bibliografické zdroje jsou dohledatelné na stránce předmětu v Moodlu.
|
|
Doporučená literatura
|
|