Předmět: PVK Hermeneutika raného historismu. Proměny metodologické reflexe německé historické vědy 19. století

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu PVK Hermeneutika raného historismu. Proměny metodologické reflexe německé historické vědy 19. století
Kód předmětu KFHS/B412B
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klouda Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod. Definice historismu. 2. Dějiny, předmoderní klasifikace vědění a moderní obraz světa. 3. Vznik heremeneutiky. 4. Východiska Schleiermacherovy hermeneutiky. 5. Wilhelm von Humboldt, filosofický a politický kontext. 6. Humboldtovy texty o dějnách a dějepisectví 7. Úloha historika 1. 8. Úloha historka 2. 9. J. G. Droysen, filosofický a politický kontext. 10. Droysenova metodologie 11. ?Historické síly? a jejich poznání. 12. Kritická diskuze, porovnání Humboldtova a Droysenova modelu. 13. Závěrečné shrnující kolokvium.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz se zaměřuje na poznání intelektuálních kontextů a teoretických základů, ze kterých na počátku 19. století vyrostla akademická historiografie jako samostatná profesionální disciplína. Kritická reflexe antropologických a filosofických předpokladů vybraných metodologických rozvrhů předních německých teoretiků (především W. Humboldt a J. G. Droysen) povedou k aktuálnímu zamyšlení nad souvislostí historické narace a kolektivní identity a k diskuzi otázky, nakolik byl vznik klasického dějepisectví 19. nutně ovlivněn mocensky-expanzivním a identitárně-netolerantním chápáním nacionalismu.
Student/ka získá tyto odborné znalosti: - je schopen/na reflektovat filosofické dimenze historiografie - dokáže objasnit její klíčové epistemologické problémy - dokáže uvažovat historické poznání v jeho předpokladech - umí zasadit historismus do kontextu německé filosofie a literatury tzv. goethovské epochy
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kurz je zakončen zápočtem. Ten lze získat na základě ústního pohovoru. Jeho předpokladem je aktivní účast v hodině, příprava krátkého výkladu k rozebíraným textům a 75% prezence.
Doporučená literatura
  • BENJAMIN, Walter. O pojmu dějin. In: Výbor z díla II. Teoretické pasáže (s 307-313). Praha: Oikoymenh, 2011.
  • BORSCHE, Tilman. Wilhelm von Humboldt. München: C. H. Beck.
  • DROYSEN, Johann Gustav. Outline of Principles of History. Massachusetts: Ginn & Co, 1897.
  • FRANK, Manfred. Das Individuelle Allgemeine. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1977.
  • GADAMER, Hans-Georg. Pravda a Metoda, I, II. Praha: Triáda 2019, 2012.
  • HABERMAS, Jürgen. Historical Consciousness and Post-Traditional Identity. Acta Sociologica, 31, 1 (s. 3-13). 1988.
  • HUMBOLDT, Wilhelm. On the Historian´s Task. History &Theory (s. 57-71). 1967.
  • JAEGER, Friedrich; RÜSEN Jörn. Geschichte des Historismus. München: C. H. Beck, 1992.
  • KOSELLECK, Reinhart. Futures Past. New York: Columbia University Press, 2004.
  • SCHLEIERMACHER, Friedrich. Hermeneutics and Criticism. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • SZONDI, Peter. Úvod do literární hermeneutiky. Brno: Host, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr