|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. Definice historismu. 2. Dějiny, předmoderní klasifikace vědění a moderní obraz světa. 3. Vznik heremeneutiky. 4. Východiska Schleiermacherovy hermeneutiky. 5. Wilhelm von Humboldt, filosofický a politický kontext. 6. Humboldtovy texty o dějnách a dějepisectví 7. Úloha historika 1. 8. Úloha historka 2. 9. J. G. Droysen, filosofický a politický kontext. 10. Droysenova metodologie 11. ?Historické síly? a jejich poznání. 12. Kritická diskuze, porovnání Humboldtova a Droysenova modelu. 13. Závěrečné shrnující kolokvium.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na poznání intelektuálních kontextů a teoretických základů, ze kterých na počátku 19. století vyrostla akademická historiografie jako samostatná profesionální disciplína. Kritická reflexe antropologických a filosofických předpokladů vybraných metodologických rozvrhů předních německých teoretiků (především W. Humboldt a J. G. Droysen) povedou k aktuálnímu zamyšlení nad souvislostí historické narace a kolektivní identity a k diskuzi otázky, nakolik byl vznik klasického dějepisectví 19. nutně ovlivněn mocensky-expanzivním a identitárně-netolerantním chápáním nacionalismu.
Student/ka získá tyto odborné znalosti: - je schopen/na reflektovat filosofické dimenze historiografie - dokáže objasnit její klíčové epistemologické problémy - dokáže uvažovat historické poznání v jeho předpokladech - umí zasadit historismus do kontextu německé filosofie a literatury tzv. goethovské epochy
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Kurz je zakončen zápočtem. Ten lze získat na základě ústního pohovoru. Jeho předpokladem je aktivní účast v hodině, příprava krátkého výkladu k rozebíraným textům a 75% prezence.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BENJAMIN, Walter. O pojmu dějin. In: Výbor z díla II. Teoretické pasáže (s 307-313). Praha: Oikoymenh, 2011.
-
BORSCHE, Tilman. Wilhelm von Humboldt. München: C. H. Beck.
-
DROYSEN, Johann Gustav. Outline of Principles of History. Massachusetts: Ginn & Co, 1897.
-
FRANK, Manfred. Das Individuelle Allgemeine. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1977.
-
GADAMER, Hans-Georg. Pravda a Metoda, I, II. Praha: Triáda 2019, 2012.
-
HABERMAS, Jürgen. Historical Consciousness and Post-Traditional Identity. Acta Sociologica, 31, 1 (s. 3-13). 1988.
-
HUMBOLDT, Wilhelm. On the Historian´s Task. History &Theory (s. 57-71). 1967.
-
JAEGER, Friedrich; RÜSEN Jörn. Geschichte des Historismus. München: C. H. Beck, 1992.
-
KOSELLECK, Reinhart. Futures Past. New York: Columbia University Press, 2004.
-
SCHLEIERMACHER, Friedrich. Hermeneutics and Criticism. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
-
SZONDI, Peter. Úvod do literární hermeneutiky. Brno: Host, 2003.
|