Vyučující
|
-
Charvátová Denisa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Populismus - přístupy 2. Jádro populismu 3. Definice 1. pilíře populismu 4. Definice 2. pilíře populismu 5. Definice 3. pilíře populismu 6. Politický aktér a jeho role v populistické politické komunikaci 7. Míra přítomnosti populistických politických aktérů na sociálních sítích 8. Sociální média jako platforma pro populistickou politickou komunikaci 9. Představení komunikačních prvků populistického stylu 10. Populismus v kontextu různých typu voleb 11. Dezinformace a fake news v populistické komunikaci 12. Případová studie populismu 13. Závěrečné kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Kurz Populismus v české politice se zaměřuje na základní představení problematiky populismu, současné poznatky zkoumání a jejich následnou aplikaci na současnou českou politiku. Cílem kurzu bude jednat vzhled do problematiky populismu, jednak představení role médií v šíření populismu, zejména pak sociálních sítích. Výklad v tomto kurzu bude věnován teoretickým otázkám týkajícím se populismu, roli politických aktérů v populistickém politickém komunikačním procesu, ale také toho, jaký vliv mají na šíření populismu média (sociální média). Zkoumaná problematika bude diskutovaná v kontextu současné komunikace českých politických aktérů.
Student umí používat odbornou terminologii. Student dokáže charakterizovat vědecké přístupy k populismu a blíže jej charakterizovat. Student je schopen porozumět vztahům populismu, politických aktérů a medii a kriticky k nim přistupovat.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadováno získání alespoň 5 bodů za dílčí povinnosti: 1) prezentace vlastního výzkumu (populistická politická komunikace před volbami do EP/před krajskými a senátními volbami 2024): 0-3 body; 2) výzkumná zpráva: 0-3 body; 3) aktivní participace na semináři (jedná se o aktivní účast ve společných diskuzích a orientaci v aktuálním dění, pasivní fyzická přítomnost neznamená získání bodu za aktivitu): 0-4 body. Pro získání zápočtu je nezbytné splnění povinností 1) a 2), jinak nelze získat hodnocení a bude nezbytné předmět opakovat v nadcházejícím akademickém roce. Případné opravné termíny budou mít podobu písemného testu se 4 otevřenými otázkami v rozsahu probrané látky a zadané literatury. Termín zadání výzkumných témat je do 23. října 2024. Studenti si zadávají téma sami po konzultaci s vyučujícím. Termín odevzdání výzkumných zpráv je do 5. ledna 2025. Termíny jsou konečné a závazné. Datum odevzdání je nepřekročitelné. Komu se nepodaří odevzdat včas, ztrácí možnost obdržet zápočet. Práce odevzdávejte pouze ve formátu .docx. Práce nebude akceptována (tj. bude vrácena, aniž bych byla přečtena a vám propadne jeden pokus), jakmile nebude splňovat zásady uvedené v úvodní hodině, příp. bude obsahovat větší množství chyb či slabou jazykovou a stylistickou úroveň, chybějící podstatné části, popř. slabou či nesmyslnou argumentaci.
|
Doporučená literatura
|
-
Charvátová, D.; Niklesová, E. SPD a tematizace migrace v období před volbami do Evropského parlamentu 2019: případová studie facebookových příspěvků a výstupů v TV předvolebních debatách. .
-
Krämer, B., Holtz-Bacha, Ch. Perspectives on Populism and the Media. 2020. ISBN 978-3-8487-5561-5.
-
Křovák, J.; Charvát, J. Populismus v politické komunikaci populistických a nepopulistických aktérů: případová studie českých sněmovních voleb 2021. 2022.
-
Reinemann, C. et al. (eds.). Communicating Populism. London, 2019. ISBN 9780367671648.
-
Tumber, H., Waisbord, S. The Routledge Companion to Media Disinformation and Populism. London, 2021. ISBN 9780367435769.
|