Název předmětu | PVK Genderové aspekty sociální reality |
---|---|
Kód předmětu | KFHS/B392 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Kategorie gender a pohlaví (kultura vs. příroda) 2. Gender na trhu práce - horizontální segregace 3. Gender na trhu práce - vertikální segregace 4. Role genderu v rodině I 5. Role genderu v rodině II 6. Genderové aspekty moci a politiky 7. Feminismus I 8. Feminismus II 9. Mužská studia 10. Sociální deviace a gender 11. Gender ve vědě 12. Gender ve vzdělávání 13. Tělo a sexualita 14. Možnosti genderu jako analytické kategorie
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je naučit studenty vnímat gender jako analytickou kategorii i jako fenomén sociálně konstruující realitu. Předmětem uvažování nebude hodnocení, ale odkrývání přítomnosti genderových rozdílů a stereotypů v každodenním životě perspektivou jak makro, tak mikroúrovně.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vnímat gender jako sociální konstrukt a analytickou kategorii - vnímat problematiku genderu v historických a kulturních souvislostech - popsat historický vývoj feminismu i mužských studií - posuzovat kategorii genderu v mikro i makro úrovni společnosti |
Předpoklady |
Doporučené absolvování kurzů Sociologie I a II.
KFHS/B302 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
zápočet: prezentace na zadané téma, aktivní účast na výuce |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|