Vyučující
|
-
Šmíd Jan, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní informace ke kurzu (obsah, základní témata, literatura, požadavky). 2. Metodologický úvod I: Úskalí definice a spory o ní. Co je to národ (v anglosaském a středoevropském pojetí)? Co jej odlišuje od kmene etnika a rasy? Kdy národy vznikají? 3. Metodologický úvod II: Vznik národních států. Fáze nacionalizace (periodizace cesty k modernímu národu) a typologická charakteristika. Vztah národa a státu. 4. Metodologický úvod III: Zdroje a složky národotvorných procesů. Národy a nacionalismus. Nacionalizace české společnosti. 5. Nacionalismus I 6. Nacionalismus II 7. Fašismus, jako extrémní forma nacionalismu I 8. Fašismus, jako extrémní forma nacionalismu II 9. Je nacionalizace kladným procesem? Patriotismus vs. nacionalismus. 10. Jak překonat nacionalismus: Idea evropského sjednocování (Richard Coudenhove-Kalergi a Panevropské hnutí). 11. Evropská idea a evropská identita na ruinách národních států I. (Ortega y Gasset). 12. Evropská idea a evropská identita na ruinách národních států II. (Patočka, Sloterdijk). 13. Evropská idea a evropská identita: kulturní pilíře Evropy (Reale). 14. Postnacionální Evropa a občanská společnost (Müller, Ferrara).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Náplní kurzu je postihnutí historického procesu nacionalizace v evropském kontextu s ohledem na kritickou reflexi ke změnám, které tento proces s sebou přinesl. Tážeme se i po situaci, ve které se Evropa jako post-nacionální prostor nachází, jakou identitu svým občanům nabízí a s jakým historickým dědictvím čelí novým výzvám.
Student získat představu o příčinách, povaze a důsledcích procesu nacionalizace Evropy, dále o způsobu odvozování legitimity moderního národního státu, o jeho funkcích, struktuře a elitách, a v neposlední řadě i o krizi moderního národního státu a pokusech o její překonání. Student získá znalost o konceptech ideje Evropy a evropské občanské společnosti.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Student je hodnocen pomocí bodového systému. Ke splnění kurzu je třeba získat alespoň 30 bodů. 1) Účast na semináři 2/3 (10 bodů) 2) Seminární práce / referát (max. 20 bodů) 3) Zápočtový pohovor (max. 20 bodů)
|
Doporučená literatura
|
-
Coudenhove Kalergi, Richard N. Pan-Evropa. Praha, 1993.
-
Ferrara, Alessandro. Nedostatek soudnosti?: evropská a kosmopolitní otázka. Praha, 2012.
-
Holý, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha, 2010.
-
Hroch, Miroslav. Na prahu národní existence. Praha, 1999.
-
Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha, 2009.
-
Hroch, Miroslav. V národním zájmu. Praha, 1996.
-
Kaiserová, Kristina - Olšáková, Doubravka (eds.). Patriotismus - Nacionalismus - Národovectví v Českých zemích. Ústí nad Labem, 2012.
-
Kořalka, Jiří. Češi v habsburské říši a v Evropě v letech 1815 ? 1914. Praha, 1996.
-
Lozoviuk, Petr. Etnicita a nacionalismus v diskurzu 20. století.. Praha, 2012.
-
Macura, Vladimír. Český sen. Praha, 1998.
-
Müller, Karel B. Evropa a občanská společnost. Praha, 2008.
-
Musil, Jan (ed.). Národ a Evropa v českém myšlení. Ústí nad Labem, 2015.
-
Ortega y Gasset, José. Evropa a idea národa. Praha, 1993.
-
Řezník, Miloš. Formování moderního národa. Praha, 2003.
-
Sloterdijk, Peter. Procitne Evropa?. Olomouc, 1996.
|