Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Člověk jako občan. - Co to znamená být občanem, jaké základní hodnoty a principy jsou v jeho každodenním životě důležité? 3. - 4. Demokracie jako součást evropského dědictví. - Kdo tvoří a kdo řídí demokratickou společnost? - Jak demokracie vznikají, rozvíjejí se, fungují? 5. - 7. Demokracie jako způsob života, jako hodnota. - Občan v demokratické společnosti - jaký je status občana demokratické společnosti? - Občanská společnost v moderním státě - jaké jsou možnosti občana v demokratické společnosti? - Které hodnoty a principy jsou důležité pro občana demokratické společnosti? - Jaká práva, svobody a povinnosti má občan demokratické společnosti a jaké jsou jejich garance a možnosti ochrany? - Jaké základní hodnoty a principy jsou nezbytné pro současné demokracie? 8. - 10. Demokracie jako diskuze - demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů. 11. - 14. Demokracie v současném světě. - Jaké podmínky přispívají rozvoji demokracie? - Co ohrožuje současné demokracie (vnitřní situace)? - Co ohrožuje současné demokracie (vnější situace)? - Světoobčané a globální občanský sektor? - Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je umožnit studujícím prostřednictvím interaktivního přístupu reflexi svého vztahu k roli občana a k politickému systému, jeho základním principům a aktuálním otázkám postavení a role světových demokracií v současném světě.
Studující si budou rozvíjet schopnosti - analyzovat demokracii jako politický systém, jako způsob života, jako hodnotu - kriticky posuzovat roli občana v demokratickém systému a reflektovat svůj vztah k této roli - identifikovat a analyzovat roli světových demokracií v současnosti - promýšlet možnosti řešení vybraných aktuálních otázek.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Písemná práce, referát Další požadavky: 80% aktivní účast
|
Doporučená literatura
|
-
Bláha, P., Havlínová, I., Maškarinec, P., Vojtíšková, K. Politická participace: současné trendy, příležitosti a problémy jako inspirace pro Ústecký kraj.
-
Fukuyama, F. Konec dějin.
-
Heywood, A. Politologie.
-
Huntington, S. P. Střetcivilizací. Boj kultur a proměna světového řádu.
-
Kahne, J., Westheimer, J.. Politická participace: současné trendy, příležitosti a problémy jako inspirace pro Ústecký kraj.
-
Linek, L., Císař, O., Petrúšek, I., Vráblíková, K. Občanství a politická participace v České republice.
|