Vyučující
|
-
Šimsa Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Vymezení české filosofie: První přítomnost české filosofie (Konstantin Filosof) 2) Chvála filosofie ve vrcholném středověku (Vojtěch Raňkův z Ježova) 3) Spor o univerzálie, realismus a nominalismus, Husovo pojetí pravdy 4) Filosofie jako první filosofie, pansofie, Jednota bratrská (Chelčický, Komenský) 5) Vědosloví, filosofie náboženství, kritika německého idealismu, sociální utopie (Bolzano) 6) Filosofie božnosti (estetika), českých dějin a občanská a národní filosofie (Palacký, Havlíček) 7) Pozitivizmus a liberalismus a jejich kritika v díle Masaryka, krize moderního člověka a humanitní demokracie 8) Teorie vědy, filosofie dějin, otázka pravdy a útěchy (Rádl) 9) Interpretace řecké filosofie, fenomenologie, česká filosofie, politická filosofie (Patočka) 10) Filosofie lidských práv a kritika diktatur 20. století (Komárková) 11) Reformní, kritický marxismus, dialog a česká filosofie (Kosík, Machovec, Gardavský) 12) Filosofie nepředmětného myšlení pravdy a víry, lidských práv a demokracie (Hejdánek) 13) Morální filosofie, ekologická etika, teorie demokracie, česká filosofie (Kohák, Bělohradský) 14) Shrnutí kurzu a zopakování základních otázek
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí do hlavních problémů a otázek české filosofie ("pravda", "humanitní ideál", lidská práva, ekologická etika). Chronologicky jsou představeny klíčové osobnosti dějin českého myšlení i zásadní témata. V průběhu kurzu se student též seznámí s vybranými ukázkami významných textů. Hlavní pozornost je věnována období mezi lety 1800 - 1990.
Zaujetí českou filosofií a jejími otázkami. Orientace v dějinách problematiky českého filosofického myšlení. Znalost způsobů studia české filosofie Schopnost pokládání otázek po pravdě a smyslu v české filosofii obsažených.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
1. Alespoň 70 % účast 2. Referát v semináři nebo seminární práce 3. Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Antologie z dějin českého a slovenského filozofického myšlení. Praha, 1981.
-
Kohák, E. Domov a dálava. Praha, 2008.
-
Masaryk, T. G. Česká otázka, Naše nynější krize, Jan Hus. Praha, 2000.
-
Patočka, J. Češi I. Praha, 2006.
-
Rádl, E. Válka Čechů s Němci. Praha, 1993.
|