Předmět: Úvod do didaktiky společenských věd

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu Úvod do didaktiky společenských věd
Kód předmětu KFHS/B319
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Arndt Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika oboru v systému pedagogických disciplín 2. Uspořádání učiva vzdělávacích oboru Občanský a společenskovědní základ v pedagogických dokumentech, specifikum společenských věd 3. Klíčové prvky účinné vyučovací hodiny základů společenských věd 4. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách základů společenských věd 5. Jak učit filosofii? 6. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci základů společenských věd, osobnost učitele a výzvy vzdělávacích oborů OSZ 7. Projekty a programy vhodné pro základy společenských věd, analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro základy společenských věd 8. Didaktická analýza politologického a právního učiva v rámci OSZ; rozbor ukázkové hodiny 9. Didaktická analýza učiva sociologického učiva v rámci OSZ; rozbor ukázkové hodiny 10. Didaktická analýza ekonomického učiva na základní a střední škole; rozbor ukázkové hodiny 11. Didaktická analýza psychologického učiva v rámci OSZ; rozbor ukázkové hodiny

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studující se vzdělávacím obsahem Občanského a společenskovědního základu, se základními didaktickými znalostmi vzdělávacího obsahu společenskovědních předmětů a uvést je do základních témat oborové didaktiky společenských věd.
Studenti a studentky získají znalosti o vzdělávacím obsahu Občanského a společenskovědního základy a začnou si rozvíjet didaktické znalosti vzdělávacího obsahu společenskovědních předmětů a pedagogické dovednosti.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Studenti a studentky budou mít maximálně 2 omluvené absence. Studenti a studentky vypracují zadání úkolů do portfolia připravených pro jednotlivé semináře. Studenti a studenty budou prezentovat přípravu vyučovací jednotky, při rozhovoru obhájí své písemné výstupy a portfolio vedené v průběhu předmětu.
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-7290-670-3.
  • KOL. AUTORŮ. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚTP Praha, 2007.
  • KUHAN, R., PELCOVÁ, N. & ZICHA, Z. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha. 2018.
  • MAZÁČOVÁ, M. Vybrané problémy obecné didaktiky.. Praha: UK, 2014.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009.
  • Průcha,J.,Walterová,E.,Mareš,J. Pedagogický slovník. Praha, 2001. ISBN 80-7178-579-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr