Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod 2) Základní pojmy I. Médium, extenze, obsah, forma, komunikace, technologie 3) Základní pojmy II. Masmédia, masová společnost. 4) Základní pojmy III. Hypermédia, medialita, nová média. 5) Základní pojmy IV. Kyberprostor, virtualita a realita. 6) Dějiny médií I. Obraz, zvuk, znak, rituál, artefakt. 7) Dějiny médií II. Od slova k písmu. 8) Dějiny médií III. Od knihtisku k elektrickým médiím. 9) Dějiny médií IV. Od elektrických médií k digitálním. 10) Funkce a souvislosti I. Média a sociální systém. 11) Funkce a souvislosti II. Média a politika. 12) Funkce a souvislosti III. Média a osobnost. 13) Funkce a souvislosti IV. Média a etika. 14) Diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy a problémy teoretické analýzy a kritického přístupu k médiím. V kurzu se zaměříme na tři základní oblasti: 1) základní pojmy teorie médií; 2) dějiny médií; 3) funkce a souvislosti. Seznámíme se jak s tradiční analýzou médií, která je zaměřená na obsah a založená na komunikačním modelu (vysílač-zpráva-publikum), tak se základy pokročilého přemýšlení o médiích, které vychází z pojetí média jako zprávy (medium is message). Rozebereme vztah mezi medialitou a utvářením lidské kultury obecně a promyslíme úlohu různých typů médií v jednotlivých obdobích lidských dějin. Zaměříme se na problém sociálních, politických, ekonomických a kulturotvorných funkcí médií.
Student/ka se orientuje v oblasti teorie médií, umí interpretovat a psát odborné texty v této oblasti, dokáže smysluplně argumentovat a umí vysvětlit vztah mezi médii a kulturou.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Pravidelná práce v hodině - příprava a rozbor textů Účast na společných diskusích Psaní eseje.
|
Doporučená literatura
|
-
Jirák, Koplová. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-466-3.
-
Luhmann, N. Realita masmédií. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2333-9.
-
Manovich, L. Jazyk nových médií. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
McLuhan, M. Jak rozumět médiím? Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
|