Vyučující
|
-
Šimsa Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení, možnosti a meze humanitních a sociálních studií a univerzita 2. Idea, smysl a budoucnost univerzity 3. Rozličná metodologie humanitních a sociálních studií 4. Dějiny humanitních a sociálních studií a dějiny univerzit 5. Současné otázky a postupy humanitních a sociálních studií 6. Česká filosofie ve sporu o smysl českých dějin 7. Současná česká filosofie a sociologie 8. Humanitní studia a demokracie 9. Humanitní studia, lidská práva a občanská společnost 10. Humanitní studia a Evropa 11. Humanitní studia, globalizace a kosmopolitismus 12. Humanitní studia, náboženství, multikulturalismus a interkulturní dialog 13. Námitky, kritika, silná a slabá místa kurzu, doporučení ke zlepšení 14. Kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seznámení s místem, rolí a smyslem univerzity v dějinách a současnosti. Probrání vzájemného vztahu univerzit a humanitních a sociálních studií. Přiblížení a diskuse o tématech, která jsou s univerzitou a humanitními studii spojena. Položení otázky po ideji univerzity a načrtnutí klasických i současných odpovědí.
Motivace pro univerzitní studium. Orientace v konstituci a struktuře univerzit. Znalost způsobů univerzitního studia Schopnost pokládání otázek po ideji a smyslu univerzit.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
1. Alespoň 70 % účast 2. Motivační esej, encyklopedické heslo, analýza a interpretace textu 3. Kolokvium
|
Doporučená literatura
|
-
Chotaš, Prázný, Hejduk. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, 2015.
-
Jirsa, Jakub (ed.). Idea univerzity. Praha, 2017.
-
Petříček, Petrusek, Halik. K čemu dnes humanitní vědy?. Praha, 2008.
|