Vyučující
|
-
Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah seminárního čtení dialogu Euthyfrón je následující: 1. Úvod: styl Platónova psaní; struktura dialogu. 2. Úvodní pasáž dialogu a její význam pro tematické rozvržení dialogu, Melétova a Euthyfrónova žaloba, Euthyfrónova sebeprezentace (Euthyphr. 2a1-5c5). 3. Otázka "co je zbožnost", termíny hosion a eusebeia, první pokus o výměr (Euthyphr. 5c6-6e10). 4. Otázka ti esti jako otázka po obecném, eidos a idea v platónských dialozích, charakteristické postupy definičních dialogů. 5. Zbožné jako bohumilé: první verze (Euthyphr. 6e11-8b6). 6. Zbožné jako bohumilé: druhá verze a vyvrácení (Euthyphr. 8b7-11d2). 7. Zbožnost a spravedlnost: první a druhá verze (Euthyphr. 11d3-13d4). 8. Zbožnost jako služba bohům (Euthyphr. 13d5-14b7). 9. Revidovaná definice zbožnosti: zbožnost jako obchodování s bohy, závěrečná aporie (Euthyphr. 14b8-15c10). 10. Závěr dialogu a nové položení otázky (Euthyphr. 15c11-16a4). 11. Význam aporie v Platónových dialozích, elenktické postupy v dialogu. 12. Filosofická, náboženská a politická problematika dialogu, tematická provázanost s dalšími dialogy. 13. Závěrečné shrnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je uvádět studenty do četby Platónových dialogů. Náplň kurzu je obměňována, k četbě jsou primárně voleny menší dialogy jako Euthyfrón, Ión, Lachés, Hippias Menší, Hippias Větší nebo Lysis. Semestrální čtení zvoleného dialogu se zaměřuje na podrobné předvedení struktury dialogu, upozorňuje na charakteristické dialogické postupy (elenchos, aporie) a odkrývá klíčová filosofická témata přítomná v dialogu. Filosofická interpretace zvoleného textu reflektuje soudobé české i mezinárodní bádání. Práce v kurzu je založena na četbě a interpretaci primárního textu a na studiu doprovodných výkladů ze sekundární literatury, které studenti zpracovávají formou referátů.
Studenti dokáží pracovat s primárním textem, umí se orientovat ve struktuře platónského dialogu, dovedou analyzovat a interpretovat klíčové filosofické motivy a vztáhnout tyto motivy k celku Platónova filosofického myšlení. Dále umí pracovat s výkladovou literaturou a prezentovat poznatky získané četbou.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Podmínkou pro získání zápočtu písemně vypracovaný a ústně prezentovaný referát z odborné sekundární literatury (české, popř. cizojazyčné), alternativně seminární práce na zadané téma s využitím primární a sekundární literatury. Další požadavky: 75% aktivní účast.
|
Doporučená literatura
|
-
Havlíček, A. Ideje a zbožnost v Platónově dialogu Euthyfrón. Ústí nad Labem, 2013.
-
Jinek, J. - Jirsa, J. (eds.). Platónův dialog Euthyfrón. Praha, 2020.
-
Platón. Euthyfrón, Obrana Sókrata, Kritón. Praha, 1994.
|