Předmět: PVK Četba Platónových dialogů

» Seznam fakult » FF » KFHS
Název předmětu PVK Četba Platónových dialogů
Kód předmětu KFHS/B177
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah seminárního čtení dialogu Euthyfrón je následující: 1. Úvod: styl Platónova psaní; struktura dialogu. 2. Úvodní pasáž dialogu a její význam pro tematické rozvržení dialogu, Melétova a Euthyfrónova žaloba, Euthyfrónova sebeprezentace (Euthyphr. 2a1-5c5). 3. Otázka "co je zbožnost", termíny hosion a eusebeia, první pokus o výměr (Euthyphr. 5c6-6e10). 4. Otázka ti esti jako otázka po obecném, eidos a idea v platónských dialozích, charakteristické postupy definičních dialogů. 5. Zbožné jako bohumilé: první verze (Euthyphr. 6e11-8b6). 6. Zbožné jako bohumilé: druhá verze a vyvrácení (Euthyphr. 8b7-11d2). 7. Zbožnost a spravedlnost: první a druhá verze (Euthyphr. 11d3-13d4). 8. Zbožnost jako služba bohům (Euthyphr. 13d5-14b7). 9. Revidovaná definice zbožnosti: zbožnost jako obchodování s bohy, závěrečná aporie (Euthyphr. 14b8-15c10). 10. Závěr dialogu a nové položení otázky (Euthyphr. 15c11-16a4). 11. Význam aporie v Platónových dialozích, elenktické postupy v dialogu. 12. Filosofická, náboženská a politická problematika dialogu, tematická provázanost s dalšími dialogy. 13. Závěrečné shrnutí.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je uvádět studenty do četby Platónových dialogů. Náplň kurzu je obměňována, k četbě jsou primárně voleny menší dialogy jako Euthyfrón, Ión, Lachés, Hippias Menší, Hippias Větší nebo Lysis. Semestrální čtení zvoleného dialogu se zaměřuje na podrobné předvedení struktury dialogu, upozorňuje na charakteristické dialogické postupy (elenchos, aporie) a odkrývá klíčová filosofická témata přítomná v dialogu. Filosofická interpretace zvoleného textu reflektuje soudobé české i mezinárodní bádání. Práce v kurzu je založena na četbě a interpretaci primárního textu a na studiu doprovodných výkladů ze sekundární literatury, které studenti zpracovávají formou referátů.
Studenti dokáží pracovat s primárním textem, umí se orientovat ve struktuře platónského dialogu, dovedou analyzovat a interpretovat klíčové filosofické motivy a vztáhnout tyto motivy k celku Platónova filosofického myšlení. Dále umí pracovat s výkladovou literaturou a prezentovat poznatky získané četbou.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Podmínkou pro získání zápočtu písemně vypracovaný a ústně prezentovaný referát z odborné sekundární literatury (české, popř. cizojazyčné), alternativně seminární práce na zadané téma s využitím primární a sekundární literatury. Další požadavky: 75% aktivní účast.
Doporučená literatura
  • Havlíček, A. Ideje a zbožnost v Platónově dialogu Euthyfrón. Ústí nad Labem, 2013.
  • Jinek, J. - Jirsa, J. (eds.). Platónův dialog Euthyfrón. Praha, 2020.
  • Platón. Euthyfrón, Obrana Sókrata, Kritón. Praha, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr